iedereen hier liegt thriller shari lapena thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Shari Lapena
4
Review date 3 mei 2024

Shari Lapena (1960) was werkzaam als advocaat en docent Engels voor ze begon met het schrijven van romans. Het stel van hiernaast was haar thrillerdebuut en werd verkocht aan 23 landen. Haar nieuwste thriller heet Iedereen hier liegt. Kan ze de hoge verwachting waarmaken?

Stanhope is een veilige buurt. Een ideale plek waar veel eerlijke families wonen...of toch niet? William Wooler weet dat hij het goed verprutst heeft, wanneer zijn minnares Nora besluit een einde te maken aan hun verhouding. Boos en van streek komt hij thuis, in een huis waar hij zijn negenjarige dochter Avery onverwacht aantreft. Als hij erachter komt waarom Avery eerder thuis is gekomen, verliest hij zijn zelfbeheersing.

Dan raakt Avery vermist en wordt er een zoekactie op touw gezet. Rechercheur Gully wordt op de zaak gezet. Later meldt een anonieme getuige zich: Avery zou in de auto van Nora’s zoon zijn gestapt. Opeens is Stanhope niet zo’n veilige buurt meer. Is William wel de enige in de straat die dingen verbergt? Wie heeft Avery Wooler meegenomen? Er is maar een persoon die de waarheid kent.

Moeiteloos weet de auteur haar lezers te vangen door de opening van Iedereen hier liegt. Ze heeft meteen de volle aandacht van haar lezers, en men kan het boek dan ook moeilijk wegleggen. Die eerste scene wordt uitgebeeld in het kader van vreemdgaan, omdat William niet tevreden is met zijn gezin.

In de verhaallijn wordt gebruik gemaakt van meerdere perspectieven. Zo komt de lezer snel te weten dat Avery, de dochter van William en Erin, nog weleens voor problemen kan zorgen. Als zij vermist raakt, wordt er dan ook een grote zoektocht opgezet.

Aan de andere kant is er het perspectief van Nora, de vrouw waarmee William vreemdging. Zij maakt zich zorgen dat het geheim door de zoektocht naar Avery uitlekt. Nog een andere invalshoek is voor rechercheur Gully, en zij vertrouwt William meteen al niet. Ze voelt dat hij iets achterhoudt. Al deze ingrediënten maken het tot een bijzonder boeiend geheel, en lezers zullen nu zeker willen weten wat er met Avery is gebeurd. Ook omdat wat er voor de vermissing afspeelde, voor een beklemmende aanwijzing zorgt, een sterke voorbeschouwing heeft. Natuurlijk stopt de auteur er hier en daar een misleiding in, en dat gebeurt door enkele bijrollen: Jenna, het vriendinnetje, doet nog eens een ander verontrustende duit in het zakje.

De personages zijn geloofwaardig uitgewerkt, waarin de emotionele reacties niet uit kunnen blijven, en opmerkelijk uit de verf gekomen zijn. Lapena is een vlotte vertelster, waardoor veel duidelijk wordt in korte tijd, en waardoor het verhaal prima te volgen blijft, ondanks die enkele begoochelingen. Halverwege heeft de auteur haar lezers al minstens vier mogelijke opties en mogelijke verdachten gegeven, die een verband met Avery’s verdwijning lijken te hebben. Ze stipt daarbij een kleurrijk scala sterke motieven aan, welke allemaal een kern van waarheid kunnen bevatten. Het is voor de lezer nogal een uitdaging om in deze zaak mee te puzzelen, ook al wil men geloven dat geen van de geopperde verdachten de uiteindelijke dader is, want dat zou te voor de hand liggend zijn.

De schrijfster houdt haar lezers dus echt stevig aan het boek gekluisterd, ook omdat een eventueel dood lichaam lange tijd uitblijft. De lezer krijgt een intrigerende wending voorgeschoteld, dat zich van een totaal andere kant laat bekijken, een wending die de lezer slechts kon vermoeden. De verhaallijn is verzwaard met een thema dat vaak opduikt, en dat is wraak. Niet alleen dat iedereen liegt, maar ook dat iedereen elkaar een lesje lijkt te leren. Eenmaal duidelijk waar Avery hierin echt staat, wil de lezer helemaal weten waar het plot de lezer zal brengen. Ook al wordt het op het laatste moment toch nog een beetje voorspelbaar doordat lezers te weten komen wat er daadwerkelijk met de vermiste is gebeurd, is de psychologie uitmuntend uitgewerkt. Wellicht ligt het gedrag er iets te dik bovenop, waardoor lezers al kunnen weten wat er verder staat te gebeuren.

Een boek dat in ieder geval doorspekt is met enkele spectaculaire wendingen. Het wordt hoe dan ook op een wel heel treffende manier afgewikkeld. Iedereen hier liegt is niet alleen heel beklemmend, het is ook tot het laatste moment nagelbijtend spannend.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.