Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is het verschil in het schrijven van een thriller en het schrijven van een comic?

Als thrillerschrijver moet je alle petten opzetten tijdens het schrijven: je bent een regisseur, maar ook stuntcoördinator, maar ook de acteurs etc. Aan het schrijven van een comic werk je als collectief, samen met de tekenaar. Op hem vertrouw je om je visie tot leven te brengen. Daarnaast ontvouwt het verhaal van een thriller zich vloer en natuurlijk, terwijl dat in een comic met meerdere ‘foto’s’ per bladzij doet. En die foto’s moeten dan ook de belangrijkste onderdelen in zich bevatten!

Hoe bereid je je als schrijver voor op het schrijven van een thriller?

Ik doe veel onderzoek in het veld. Ik ga naar locaties en ruik en zie daar alles wat de personages gaan doen in het verhaal. Alleen op die wijze kan ik ze tot leven brengen in het verhaal. Ook doe ik zelf ervaring op. Doe heb ik karate getraind, heb ik stuntvliegtuigen gevlogen, krekels gegeten, met haaien gezwommen en machinegeweren afgevuurd. Alles voor het verhaal!

Hoe bereidde je je specifiek voor het schrijven van Jij bent de volgende voor?

Ik reisde naar alle locaties in California die in het boek voorkomen. Ik heb ook veel onderzoek gedaan naar surveillancetechnieken en ook in het betreden van objecten. Welke dat zijn noem ik niet, want dan geef ik de clue van het boek weg! Ook heb ik onderzocht wat de meest effectieve manier is om een persoon te waterboarden. Overigens een zeer bruikbare skill in het leven.

Wat is het leukste: het schrijven van thriller, of van een comic?

Het schrijven van een thriller is meer ‘volledig’. Het is totaal, want je bent er bijna een jaar mee bezig om het verhaal tot leven te roepen. De meeste van mijn uren gaan daarin zitten en ik leef dan ook helemaal mee. Zelf met het schrijven van een zich in de winter afspelende thriller in augustus, heb ik het zelf koud!

Kunnen we een mix van een comic en thriller van jouw hand verwachten in de toekomst?

Waarschijnlijk niet. Ik hou ze graag gescheiden. Maar het beïnvloedt elkaar wel. Ik leer van het schrijven van thrillers voor comics en andersom. Zo komen de karakters in de comics nu beter tot hun recht door mijn ervaring met thrillers. En het schrijven van comics zorgt ervoor dat ik in thrillers spaarzaam met woorden omga.

Wie is jouw favoriete thrillerschrijver?

Shakespeare. Zijn tragedies hebben een perfecte plot, zijn erg gestructureerd, erg commercieel, mooie moorzaken, lust en intrige. Wat wil je nog meer? Maar ik heb zoveel thrillers gelezen dat ik het lastig te beantwoorden vindt. Misschien een paar: Dennis Lehane, Robert Crais, Megan Abbott, Stephen King, Jesse Kellerman, T. Jefferson Parker, Thomas Harris, Kate Atkinson.

Is het moeilijk om, zoals in Jij bent de volgende, te schrijven vanuit het gezichtspunt van een klein meisje?

Nee. Kat’s perspectief had ik eigenlijk direct onder de knie. Ik vind het juist lastiger om te schrijven vanuit het perspectief van iemand die dichterbij bij mijzelf ligt qua geslacht en leeftijd.

Hoe kreeg je je inspiratie voor het karakter Shep?

Het is altijd moeilijk om achteraf te bepalen waar je je inspiratie vandaan haalt. Shep werd voornamelijk in mijn hoofd gecreëerd en was eigenlijk een van de gemakkelijkst gecreëerde karakters uit zijn schrijversloopbaan. Hij kwam binnen als een sprekende stem en houding. Zijn naam kwam van een neef van me, de grote Amerikaanse voetbalkeeper Ship Messing. Hij speelde met Pelé bij de New York Cosmos.

Over het eind van het verhaal: had je dit al in je hoofd of kwam dit gedurende het schrijven van Jij bent de volgende?

Het eind wist ik direct. Al voordat ik met de eerste zin begon.

En hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat iemand die opgroeide in San Fransisco én opgroeide in Engeland, een Ajax-fan is?

Hahaha! Go Ajax! Ik keek al naar het Nederlandse voetbal en de grote voetballers sinds ik een kind was.

Kunnen we een sportthriller in de toekomst verwachten?

Wie weet. Wellicht zelfs een Ajax-thriller.

Is er iets qua schrijven wat je nog wilt doen en nog niet hebt gedaan?

Ik werk momenteel aan een erg speciaal manuscript dat de start moet zijn van een nieuwe thrillerserie. Ik was eindelijk klaar voor een nieuw karakter voor een serie; eentje met uitzonderlijke en gevaarlijke skills. Zijn naam, en ook die van het boek, is Wees X (Orphan X).

Kun je ons iets vertellen over waar je momenteel mee bezig bent?

Naast het schrijven van Wees X, ben ik er ook mee bezig als screenplay. Warner Brothers heeft het voor Bradley Cooper gekocht. En het is gaaf om het zijn team samen te werken. Ik ben ook bezig met wat tv-projecten en films. Allen in verschillende stadia van gereedheid. En ik vind het leuk om met de Nederlandse lezers over Jij bent de volgende te praten!  

Afbeelding
geen
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.