De omslag afbeelding van het boek van de Lisdonk, Ad - Het Amazone-offensief
Serie Amazone
Auteur(s) Ad van de Lisdonk
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 22 juni 2015

Het succesverhaal van Ad van de Lisdonk begint in 2013: potentiele lezers van tenpages.com waren destijds zo enthousiast dat de aandelen van Het Amazoneverbond binnen een aantal weken verkocht waren en een uitgeverij vinden was vanaf dat moment niet meer zo moeilijk. In eerste instantie zou het Amazoneverbond een standalone boek zijn maar door alle positieve reacties van lezers besloot Van de Lisdonk om toch een tweede deel te schrijven. Dit vervolg is er nu in de vorm van Het Amazoneoffensief.

Dacht Laura Sieberg in deel 1 afgerekend te hebben met de Amazones, het geheime genootschap van militante vrouwen, in deel 2 blijkt niks minder waar te zijn. De Amazones gaan zelfs nog een stapje verder: ze gijzelen de complete Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Aan Laura, Dee, Erik en hun nieuwe bondgenoten de taak de Amazones opnieuw te stoppen...

De boeken zijn los van elkaar te lezen, maar desalniettemin is het aan te raden om Het Amazoneverbond wel eerst te lezen. Al is het maar omdat hierin veel wordt verteld over het ontstaan en de achtergrond van de Amazones.

Het Amazoneoffensief leest als een trein en vanaf het begin is er sprake van actie en spanning. In de eerste hoofdstukken worden behoorlijk wat personages geïntroduceerd die misschien in eerste instantie wat moeilijk te plaatsen zijn, maar in de loop van het boek wordt alles duidelijk en valt alles mooi in elkaar. Naast de al genoemde actie en spanning is het extra leuk dat de lezer ook nog wat opsteekt van dit boek, bijvoorbeeld over de geschiedenis van de rechten van de vrouw. De gebeurtenissen volgen elkaar in snel tempo op, het boek zakt nergens in en de ontknoping is onverwacht en laat zeker een deurtje open voor een derde deel.

Het enige wat mij op een gegeven moment een beetje begon te storen, was het steeds benadrukken van de schoonheid van Laura. Elke man die ze ontmoet is geïntimideerd door haar oogverblindende schoonheid. Maar dit doet uiteraard niks af aan het feit dat het boek gewoon een echte pageturner is.

De boeken van Van de Lisdonk doen niet onder voor grote buitenlandse auteurs en dat is wat mij betreft een geweldig compliment. Zeker wat actie en geweld betreft...dit ben ik van andere Nederlandse auteurs niet gewend. Ik zeg: kom maar op met het derde boek over Laura Sieberg en de Amazones!

Kortom: de boeken van Ad van de Lisdonk zijn on-Nederlands goed!

Redactie

5 mei 2024 6:33