prachtig gebroken ad van de lisdonk thrillzone recensie thriller.jpg
Auteur(s) Ad van de Lisdonk
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
3
Review date 29 december 2020

Kennedy Lincoln is tijdens een vakantie aan het bijkomen van haar stukgelopen relatie. Tijdens een bezoek aan een rommelmarkt stopt een verwarde, bebloede man iets in haar tas. Haar leven staat vanaf dat moment op zijn kop. Ze blijkt ongewild in het bezit te zijn gekomen van een wapen dat zowel regeringen als terroristen tegen elke prijs in handen willen krijgen.

Op de omslag staat vermeld: “voor de liefhebbers van Dan Brown en Jeroen Windmeijer”. Hoge verwachtingen dus, maar wie Prachtig gebroken van Ad van de Lisdonk leest met de aanname dat het de klasse van Dan Brown benadert, krijg een tegenvaller te verwerken. De verhaallijn heeft wel degelijk iets weg van van de succesboeken van Brown, maar Prachtig Gebroken kan hier qua opbouw, stijl en schrijfwijze bij lange na niet aan tippen. De kenmerkende filmische stijl weet Van de Lisdonk, net als in eerdere boeken, wel weer goed neer te zetten en het verhaal zou zich dan ook perfect lenen voor een film of serie.

Het verhaal, wat soms ietwat onwaarschijnlijk is, weet de lezer toch te verleiden, waardoor je het het boek niet snel aan de kant legt. De ontwikkelingen in het boek volgen elkaar snel op. Ook weet Van de Lisdonk het hoofdpersonage Kennedy goed uit te werken waardoor het verhaal echt tot leven komt. Of het slot van het verhaal geloofwaardig overkomt valt te twisten, dit heeft behoorlijk veel weg van een dramatische filmscène. De betrokkenheid van hooggeplaatste medewerkers van de Israëlische regering en de reden waarom geeft de lezer een soort ongrijpbaar gevoel op het verloop.

Ben je op zoek naar een boek wat qua verhaallijn kenmerken vertoond van de boeken van Dan Brown, dan zit je wel goed met Prachtig gebroken.

Ad van de Lisdonk debuteerde in 2013 met Het Amazoneverbond, gevolgd door Het Amazoneoffensief (lees hier de recensie) en Het Amazoneconflict. De thrillers van Ad onderscheiden zich door hun filmische stijl. Het zijn actierijke avonturenverhalen rondom actuele thema’s.

Chris van der Brug

23 april 2024 0:46

0