De omslag afbeelding van het boek Gilbert, Adrian - Elk schot een treffer
Auteur(s) Adrian Gilbert
3
Review date 5 december 2016
Het spreekt tot de verbeelding. Iemand die de capaciteiten heeft om van lange afstand een vijand uit te schakelen. Sluipschutters hebben die kennis en kunde. In de Tweede Wereldoorlog waren vele scherpschutters actief, maar ze werden na de oorlog met de nek aangekeken. Daarom traden maar weinig mensen op de voorgrond. In het boek Elk schot een treffer treden de schutters wel naar voren. Tien auteurs werkten mee aan dit boek, dat onlangs door Karakter werd uitgegeven.

In Elk schot een treffer staan tien verhalen centraal. De meeste over een specifieke schutter, anderen weer wat algemener. Met name de specifieke verhalen zijn erg interessant om te lezen. De auteurs gaan in op de achtergrond van bijvoorbeeld de Fin Simo Häyhä. Deze schutter, ook wel de Witte Dood genoemd door zijn tegenstanders, doodde meer dan 500 Sovjet-soldaten. De auteur gaat ook in op bijzondere of unieke gebeurtenissen. Andere naam die wordt behandeld is de Rus Vasili Zajtsjev. Deze man is beroemd geworden doordat Jude Law hem speelde in de Hollywood-film Enemy at the gates. Hij vocht in de ruïnes van Stalingrad tegen de Duitsers. Interessant is zijn een-op-een gevecht tegen de Duitse majoor Köning, die hij in zijn voordeel beslist.

Ook andere verhalen zijn noemenswaardig, maar er zijn er ook die door de ondergrens qua kwaliteit heen schieten. Dit zijn veelal de algemenere verhalen en de verzonnen, zoals die van een Japanse schutter op Guadalcanal. Deze komen gekunsteld over en zijn niet de reden waarom iemand dit boek zou willen lezen. Het gaat immers om de persoonlijke, waargebeurde verhalen. Toch wegen deze mindere verhalen niet op tegen de goede.

Waar dit soort boeken nog weleens last van hebben, is het in herhaling vallen. Helemaal als het tien losse verhalen zijn. Gelukkig is dit in Elk schot een treffer niet zo. Belangrijkste reden hiervoor is dat er tien auteurs hebben meegewerkt aan dit boek, die er elk een eigen schrijfstijl op na houden.

Al met al is Elk schot een treffer een goed leesbaar en over het algemeen interessant boek geworden. Het is alleen jammer dat de kwaliteitsverschillen tussen de verhalen zo groot zijn. Toch zal de liefhebber zich menig uurtje met dit boek vermaken.

2 mei 2024 22:48

0