De omslag afbeelding van het boek Wie is Maud Dixon?
Auteur(s) Alexandra Andrews
4
Review date 27 mei 2021

Verfilmingen van psychologische thrillers zijn momenteel ‘hot’. In de toplijstjes van Netflix staan de geacteerde versies van o.a. De vrouw in het raam [A.J. Finn], Het meisje in de trein [Paula Hawkins] en De onschuldigen [Harlan Coben]. Stuk voor stuk geweldige boeken, maar nu dus ook op het tv-scherm een succes. Dat de filmrechten van het boek Wie is Maud Dixon? al zijn verkocht aan de makers van Fast & Furious- en Spiderman-films, geeft de potentie aan van dit debuut, geschreven door de Amerikaanse Alexandra Andrews.

We volgen Florence Darrow, midden twintig en werkzaam als ondersteunend medewerker bij een uitgeverij in New York. Het wereldje waarin ze werkt is wat ze altijd wilde, maar momenteel beoefent ze zeker niet haar droomfunctie daarin. Sterker nog, ze wordt door haar collega’s niet op waarde geschat, zo vindt ze zelf. Het liefst wil ze schrijver worden, maar tot op heden heeft ze nog geen agent gevonden die in haar verhalen gelooft. Wanneer zich de kans voordoet om te solliciteren als assistent van de wereldberoemde bestsellerauteur Maud Dixon, twijfelt ze geen moment en meldt ze zich aan. Na een ietwat gekke procedure wordt ze aangenomen en neemt ze ontslag bij de uitgeverij.

Florence weet eigenlijk niet zo goed wat haar te wachten staan, want Maud Dixon is een pseudoniem en niemand in de wereld weet wie zij is. Helen Wilcox blijkt achter de naam schuil te gaan, maar ook deze jonge vrouw is maar bij weinig mensen bekend. Florence is groot fan van het enige – zeer succesvolle – boek dat Maud Dixon heeft geschreven en kijkt dan ook op tegen de vrouw. Maar Florence heeft nooit kunnen vermoeden dat hun samenwerking al even mysterieus en bizar is als de dame in kwestie zelf. Het geheel neemt een krankzinnige wending op het moment dat Maud Dixon haar meevraagt op een researchreis naar Marokko.

Een uitgebreidere samenvatting van het boek zal ten koste gaan van de spanning. De beschrijving op de achterkant van het boek geeft dusdanig veel weg, dat het verassingseffect in het boek volledig verdwenen is. De ervaren thrillerlezer zal mogelijk zelfs al kunnen uittekenen hoe dit verhaal zal verlopen. Echt zonde, en totaal onnodig, dus het advies is om dit vooraf niet te lezen. Er zitten genoeg spannende wendingen in om lezer te doen tollen, maar nu weet men al dat de twist gaat komen.

Gelukkig hanteert Alexandra Andrews een zeer prettige schrijfstijl. Het verhaal heeft vaart, maar er is ook genoeg ruimte voor beeldende metaforen. Ze beschrijft zowel het uitgeverswereldje als de Marokkaanse omgeving zeer levendig en doorspekt het verhaal met veel humor. Doordat het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Florence beslaan haar gedachtespinsels een groot deel van het boek. Hoewel ook Florence haar eigenaardigheden heeft, begrijp je haar handelingen, al is ze soms wat naïef en rigoureus in haar beslissingen. Het mysterie rondom Helen Wilcox en haar pseudoniem Maud Dixon blijft lang geheim, maar langzamerhand komen we de motieven rondom de wereldberoemde auteur te weten. Helaas is de clue dus al deels bekend en zal de plottwist niet als een verrassing komen. Andrews toont echter haar talent door ook zijdelings nog enkele psychologische trucjes met de lezers uit te halen, waardoor het toch bevredigend afsluit. Het is zeker een vermakelijk boek en zonder de voorkennis een boek met veel tensie en opwinding.

Wie is Maud Dixon? is de debuutthriller van Alexandra Andrews, maar het is duidelijk dat haar verleden als journalist, redacteur en copywriter haar een enorm schrijftalent hebben opgeleverd. Ze levert een psychologisch sterk verhaal af, met vaart en humor geschreven. Spanning is ook zeker een ingrediënt, maar is dus flink afgezwakt door de onthullingen op de achterflap. Lees deze van tevoren niet en je hebt een topthriller in handen. Laat de verfilming maar komen!