De omslag afbeelding van het boek Marsons, Angela - Stille schreeuw
Serie Kim Stone
Auteur(s) Angela Marsons
4
Review date 4 februari 2020

Een gewurgde schooldirectrice blijkt slechts het begin van een reeks gruwelijke moorden die de inwoners van Black Country doet huiveren. Na een lugubere vondst in een voormalig weeshuis realiseert detective Kim Stone zich dat de dader van al deze misdaden één en dezelfde is – en dat hij al dertig jaar actief is. Stone is de enige die de moordenaar kan ontmaskeren, maar ze wordt afgeleid door demonen uit haar verleden. Terwijl zij de duistere gebeurtenissen uit haar jeugd probeert te verwerken, blijft het dodental stijgen…

Angela Marsons schrijft al 25 jaar. Toen in 2015 haar eerste roman Silent Scream werd gepubliceerd door de digitale uitgever Bookouture, stond dit boek twee dagen later op de 1e plek op Amazon.co.uk. Daarna tekende ze contracten voor nog 15 Kim Stone boeken en schrijft ze nu fulltime. Tot die tijd was ze bewaker in het Merry Hill Shopping Center. Angela woont in Black Country, Engeland, waar haar boeken zich ook afspelen. De afgelopen jaren verkocht ze drie miljoen boeken.

Stille Schreeuw heeft een prachtige omslag, telt 382 pagina’s en 78 hoofdstukken. Het verhaal begint met een proloog: “Vijf mensen staan rondom een ondiep graf. Ze hebben om de beurt gegraven. Een graf voor een volwassene zou nog langer hebben geduurd. Het slachtoffer was onschuldig, maar ze hadden geen keus. Hun geheimen moesten bewaard blijven, ten koste van alles.”

Stille schreeuw heeft in het begin zoveel personages en settingen dat je als lezer het spoor een beetje bijster raakt. Op het voormalige terrein van een weeshuis voor meisjes gaan opgravingen beginnen. Tegelijkertijd worden voormalig medewerkers van dat weeshuis één voor één vermoord. Schooldirectrice Teresa Wyatt wordt verdronken in haar eigen bad. Wie zijn de andere vier slachtoffers die rondom het ondiepe graf uit de proloog stonden?

Rechercheur Kim Stone bijt zich met haar team bestaande uit Stacey, Bryant en Kevin vast in het onderzoek. Ze komt erg kil, emotieloos en sociaal onhandig over en blijkt zelf ook in een weeshuis te hebben gezeten. Daarom maakt ze er een persoonlijke kwestie van en wil ze recht doen aan de slachtoffers die worden opgegraven. De hoofdstukken vanuit het perspectief van Kim worden afgewisseld met die in het cursief van de dader. Dit zorgde niet voor het verhogen van de spanning. Meedenken kun je als lezer ook niet, omdat Kim veelal op haar gevoel werkt. Bovendien ging ze er ook regelmatig alleen op af, hetgeen vaak niet al te slim was.

Door de stempels: ‘spannend, fenomenaal en verslavend’ en ‘voor de fans van M.J. Arlidge’ waren onze verwachtingen misschien te hoog gespannen? Marsons heeft een zeer interessant verhaal geschreven, maar aan de uitwerking van de personages en de spanningsboog schort nog het een en ander. Het bleef voor ons te afstandelijk. Daarin kan ze zeker nog groeien en we kijken ook zeker uit naar het tweede deel van Kim Stone komende zomer.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.