vergeten verleden angela marsons thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Kim Stone
Auteur(s) Angela Marsons
4
Review date 21 augustus 2024

De vertalingen van de Kim Stone-reeks volgen elkaar -gelukkig maar voor de vele fans- in hoog tempo op. Het tiende deel, Vergeten verleden is nu ook in Nederland te lezen. En voor de fans van Kim Stone ook wederom meer dan aan te raden. Angela Marsons weet ook in dit deel het personage van inspecteur van Kim Stone goed neer te zetten en zelfs nog meer diepgang te geven. Voor dit deel is het hebben van voorkennis uit de eerdere delen wel essentieel, gezien het vergeten verleden waar de titel naar verwijst: die bestaat uit gebeurtenissen uit de eerdere delen van deze serie. Ook in dit deel spelen de persoonlijkheden van het team van Stone een vertrouwde, grote rol in het verhaal.

In de korte proloog lezen we een gebeurtenis van Amy die zich in een uiterst benarde situatie bevindt. Ze overleeft dit, echter moet ze gedwongen toekijken hoe haar vriend Mark dit niet overleeft.

Als Kim in haar garage bezig is met haar grote “roestige hobby”, wordt ze gestoord door een telefoontje van een collega. Er is iets gebeurd in een flat van het Hollytree wooncomplex; een voor Kim zeer bekende locatie. Ook nog op een dag met een negatieve connotatie voor de inspecteur. Eenmaal ter plaatse trekt haar maag nog meer samen. Het gruwelijke schouwspel waar ze naar kijkt, komt haar veel te bekend voor. Haar collega  Bryant had haar nog willen beschermen tegen wat ze zou gaan zien en de herinneringen aan haarzelf en haar broertje Mickey die hierdoor weer boven zouden komen.

Korte tijd later worden de levenloze lichamen van een ouder echtpaar in een uitgebrande auto aangetroffen. Waar Kim dit in eerste instantie wilde ontkennen, begint het er op te lijken dat er iemand is die het persoonlijk op haar gemunt heeft. Traumatische gebeurtenissen uit het leven van Kim worden nagebootst door een brute moordenaar. Hoe lang kan Kim haar herinneringen en emoties veilig opgeborgen houden? Kan zij door deze betrokkenheid haar professionaliteit bewaken en deze zaak leiden? Haar team wordt uitgebreid met een oude bekende van Kim, Allison, een psychologisch expert van de politie. Zij moet niet alleen een daderprofiel opstellen, maar ook het handelen van Kim monitoren. Door de vrij grote rol die voor Allison is weggelegd in dit verhaal, wordt het meer psychologisch dan we gewend zijn van Marsons. Dit weet de schrijfster echter zeer geloofwaardig neer te zetten.

Zoals we van Marsons gewend zijn, is het boek in korte, spannende hoofdstukken vanuit wisselende perspectieven geschreven. Daarbij maakt Marsons gebruik van het belang van het team van Kim Stone, bestaande uit alle oude bekenden. Ze kennen elkaar zo goed, waardoor het teamwork in deze zaak hoogtij viert. De karakters komen wederom goed uit de verf en het voelt vertrouwd om mee te speuren met het team.

Bovendien weet de auteur een spannend plot neer te zetten. Het is er zo eentje waar je in wordt getrokken, en pas na de laatste bladzij los kan laten. Oftewel: precies waarom je een spannend boek wil lezen.

Vergeten verleden is weer een prettig geschreven, spannende thriller van de hand van Marsons, waarbij we regelmatig terugblikken in het verleden van Kim Stones privé en professionele leven. Angela Marsons laat het wederom zien: ze wordt steeds meer een auteur die de thrillerliefhebber in de boekenkast móét hebben.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.