De omslag afbeelding van het boek Feliers, Anja - Kwijt
Auteur(s) Anja Feliers
Uitgeverij(en) Lannoo
4
Review date 21 februari 2017

Sylvie heeft haar moeder al vroeg verloren, maar heeft het ondanks alles helemaal gemaakt: niet alleen is ze nog altijd een succesvol model, ze is ook host van een populaire talkshow op de radio. Tot een anoniem telefoontje van een luisteraar al het verdriet van de dood van haar moeder weer naar boven haalt. Vooral als blijkt dat niets is wat het lijkt te zijn. Psychologe Kathleen probeert Sylvie zo goed mogelijk bij te staan, maar blijft intussen zelf nauwelijks overeind door de moeilijke keuzes waar ze voor staat. Kwijt is het spannende zesde deel in de reeks rond psychologe Kathleen Verlinden.

Kwijt is het zesde boek over de Vlaamse psychologe Kathleen Verlinden. In het begin van het boek wordt je als lezer overdonderd door de vele personages: Sylvie en haar zus Xanne, Sylvies dochtertje Josje, de opa van de zussen en hun ouders. Maar ook Kathleen en haar dochter, haar ex-man en ex-vriend. Waarschijnlijk eenvoudiger te volgen als je de eerdere delen ook hebt gelezen. De eerste helft van het boek las daarom wat moeizaam, maar daarna greep het verhaal mij.

Het verhaal gaat overigens meer over Sylvie en Xanne. Hun moeder Elise verdween toen zij nog erg jong waren. De zussen zijn opgevoed door hun vader die met de zus van hun moeder Marianne hertrouwde. Maar er is meer leed in het leven van Sylvie, want haar dochter Josje (7) is bijna blind. Het meisje is erg bang ’s nachts omdat ze ’s nachts bezoek krijgt van haar oma Elise. Omdat Sylvie zich daar ongerust over maakt, gaat zij met Josje naar Kathleen. Pas als Sylvie tijdens haar werk wordt gebeld door iemand die zich Elise noemt en allerlei dingen uit haar verleden weet, gaan de zussen op zoek naar de waarheid. Ze krijgen daarbij hulp van hun opa en van een helderziende.

Kwijt bestaat uit drie delen en de verschillende verhaallijnen worden verteld vanuit een wisselend perspectief. Anja Feliers heeft er een spannende, soms wat overdone, thriller van gemaakt. Een heerlijk boek om te lezen.

2 mei 2024 15:37

0