het veilige huis anna downes thrillzone thriller recensie.jpg
Auteur(s) Anna Downes
3
Review date 8 augustus 2020

Het leven van Emily is op een dieptepunt beland, maar dan krijgt zij de kans van haar leven. Haar baas Scott vraagt haar als nanny aan de slag gaan op het Franse landgoed waar zijn vrouw en dochtertje wonen. Emily wordt erheen gevlogen in een privéjet en is gecharmeerd van Scotts vrouw Nina en hun dochtertje. Ze leiden een luxeleven, maar al snel krijgt Emily twijfels. Waarom wonen ze zo geïsoleerd? Waarom spreekt het dochtertje geen woord tegen haar? Emily beseft dat onder de idylle gevaarlijke geheimen schuilgaan, en dat als zij niet meegaat in Scott en Nina's verhaal, het paradijselijke leventje wel eens een gevangenis zou kunnen worden waaruit ontsnappen onmogelijk is?

Anna Downes werd geboren in Sheffield, maar woont met haar gezin tegenwoordig in Australie. Het veilige huis is haar debuut. Ze baseerde het boek op de ervaringen die ze opdeed tijdens een vakantiebaan als housesitter aan de Franse kust.

Het veilige huis heeft -een leuk weetje- dezelfde titel als het boek uit 1998 van Nicci French, maar dat soort dingen komen vaker voor. De versie van Anna telt 352 pagina’s. Er zijn 51 hoofdstukken over afwisselend Emily en Scott. De berooide en sociaal onhandige Emily is dolblij als ze op het landgoed Querencia van Scott in Frankrijk kan gaan werken. Dat zowel Scott, zijn vrouw Nina en dochter Aurelia vreemde (psychopathische) personages zijn neemt Emily op de koop toe. Toch voelt ze dat er iets niet klopt. En wat is er met het hoofdgebouw waar het zo vreemd ruikt en waar zij niet mag komen? Steeds geeft Downes een klein stukje van de puzzel prijs. Ze weet dat door het hele boek vol te houden, waardoor het verhaal prikkelt om door te lezen, maar nergens echt spannend wordt. Het is totaal onvoorspelbaar en de ene vreemde gebeurtenis volgt de andere moeiteloos op. De simpele en makkelijk te beïnvloeden Emily, die zich als een marionet laat sturen en alle bizarre dingen maar slaafs accepteert irriteerde echter waardoor we niet echt door het verhaal werden gegrepen. Toch mag dat de pret niet drukken, want Het veilige huis is een vakkundig opgebouwde psychologische thriller, een debuut dat naar meer smaakt.

5 mei 2024 14:31

0