De omslag afbeelding van het boek Holslag, Anthonie - Toevluchtsoord
Auteur(s) Anthonie Holslag
Uitgeverij(en) Quasis
4
Review date 11 juni 2017
Een gruwelijk verhaal wat je aan het denken zet…

Anthonie Holslag is geboren in Amsterdam, maar verhuisde op zeer jonge leeftijd naar de Verenigde Staten waar hij zijn tienerjaren heeft doorgebracht. In 2012 verscheen bij uitgeverij Zilverspoor zijn eerste bundel met fictie, "Zwarte muren", die door lezers en recensenten uitermate goed is ontvangen. In 2013 verscheen eveneens bij Zilverspoor zijn novelle "De kerstboom", die hij zelf omschrijft als "een psychedelisch, spannend maar tevens literair kerstverhaal met fantastische elementen". Van zijn boek "Een bloedovergoten dageraad" (2014) en het vervolg "In het kille ochtend licht" (2016) gaan alle royalty's naar WarTrauma. Eind 2016 verscheen bij Quasis in de Splintersreeks het korte verhaal L.O.O.P. “Toevluchtsoord” is zijn eerste psychologische thriller.

Al jaren is de blokhut in het Adirongebergte het toevluchtsoord voor de vriendengroep: Maude, Lars, Jennifer, Jonathan, Megan, Jeffery en Jack. Ze zijn bevriend sinds de middelbare school. Elk van hen is zijn/haar eigen weg gegaan, maar wanneer ze elkaar ontmoeten in de hut valt die afstand weg. Ze voelen zich weer even tieners. Deze keer is het echter anders. De onderlinge verschillen zijn meer merkbaar en er hangt een gespannen sfeer. Wanneer ze op de televisie flarden van afschuwelijke taferelen zien lijkt het of de wereld om hen heen op instorten staat. Wat is daar buiten aan de hand? En is de hut nog steeds hun toevluchtsoord?

Anthonie Holslag heeft met Toevluchtsoord ervoor gekozen om een beknopte thriller te schrijven (172 blz). De cover is prachtig en toont een aantal bijen. Gaandeweg het verhaal dringt de betekenis ervan tot je door. Deze betekenis loopt als een rode draad door het boek. De schrijfstijl is boeiend en laat je niet los. Holslag schrijft to-the-point, waardoor er niets teveel wordt gezegd in dit boek.

Toevluchtsoord is een verhaal dat zich afspeelt in een wereld die langzaam bezig is in te storten. Het gaat over de onderlinge relaties in de vriendengroep. Zeven vrienden zijn naar de blokhut in het Adirongebergte gekomen om van een onbezorgd weekend te genieten. Ver weg van hun eigen levens proberen ze de sfeer van vroeger, van toen ze tieners waren, weer op te pakken. Maar helaas loopt het dit jaar anders. De onderlinge verschillen zijn groter geworden en de irritaties lopen op. Jack is vanaf het begin al de vreemde eend in de bijt. Echt hoogte krijgen ze niet van hem. Jack ziet beelden in zijn hoofd van gebeurtenissen al voor die echt gebeuren. Jonathan gedraagt zich vreemd en afwezig, hij zit duidelijk ergens mee. Maud is de psychologe van het stel. Het verhaal wordt grotendeels vanuit haar verteld. Deze verhoudingen zorgen voor een beklemmende sfeer in het boek.

Wat minpuntjes zijn de vele redigeerfoutjes in het boek. Daarnaast lopen sommige zinnen niet echt goed. Jammer, want het boek is het lezen zeker waard!

In het nawoord beschrijft Holslag hoe deze thriller tot stand is gekomen, zeer interessant om te lezen. De blokhut, de vriendengroep en de omgeving in dit boek bestaan echt. De namen zijn uiteraard veranderd en de feiten aangepast. Al met al is Toevluchtsoord een spannende psychologische thriller waarin Holslag de nodige dosis horror heeft verwerkt. Een gruwelijk verhaal wat je aan het denken zet. Wat als dit echt zou gebeuren?

7 mei 2024 19:13

0