de wraak van de honden antonio hill recensie thriller thrillzone.jpg
Auteur(s) Antonio Hill
Uitgeverij(en) Signatuur
4
Review date 6 september 2013

Het is winter in Barcelona. Het is ook winter in het leven van inspecteur Hector Salgado. Zijn ex-vrouw Ruth is al maanden spoorloos. Salgado is echter van de verdwijningzaak gehaald en dat valt hem zwaar. Dan krijgt hij via zijn jeugdige collega Fort een nieuwe zaak toegespeeld. Het gaat om de dood van Gaspar Rodenas, hoofd Administratie van het farmaceutische bedrijf Alemany. Hij heeft zijn vrouw en kind vermoord en daarna de hand aan zichzelf geslagen. Tenminste, daar lijkt het op. De zaak wordt helemaal bijzonder als Sara Mahler, een secretaresse van hetzelfde bedrijf, zelfmoord pleegt door voor de metro te springen. Is het echt zelfmoord? En hoe kan het dat twee collega’s van hetzelfde bedrijf ogenschijnlijk een einde hebben gemaakt aan hun leven? Aan Salgado de eer om de zaak op te lossen. Daarbij zal hij al zijn ervaring moeten inzetten. Dan is er nog het verhaal van Leire Castro, een directe collega van Salgado. Ze zit met zwangerschapsverlof thuis maar kan niet stilzitten. Ze besluit nogmaals in de zaak ‘Ruth’ te duiken. Het levert bijzondere ontdekkingen op die het lugubere verleden van Spanje blootleggen: een geschiedenis die men liever in de doofpot had gehouden.

De wraak van de honden van Antonio Hill is het vervolg op het bejubelde Dodelijke zomer. Toch kan het boek uitstekend op zichzelf staand gelezen worden. Het enige waar de lezer even in moet komen, is de verdwijningzaak van Ruth en de rol van dokter Omar daarbij. Dat is binnen een paar bladzijden echter al volkomen duidelijk aan de lezer uitgelegd. Volgens de teksten in de binnenkaft van het boek lijkt het verhaal op de Zweedse tegenhangers, zoals de Stockholmtrilogie. De sfeerbeschrijving van het reilen en zeilen in Barcelona valt echter wat tegen. Het blijft vooral bij enkele oppervlakkige beschrijvingen, terwijl de stad voor de schrijver zoveel te bieden heeft. Laat je hierdoor echter niet afschrikken.

Als crimethriller is De wraak van de honden meer dan geslaagd. Het plot is uitstekend en uitdagend geschreven en de climax is onverwachts. Vooral de beschrijving van de groepsdynamiek binnen het bedrijf Alemany is goed gedaan, waardoor het verhaal realistisch aandoet. De inspecteur Salgado is getergd en dat merk je als lezer goed: wanneer schiet bij hem het lont in het kruitvat?

Antonio Hill is erin geslaagd een uitstekende thriller neer te zetten, al is de vergelijking met de Scandinavische collega’s misschien wat kort door de bocht: daarvoor moet Barcelona als setting meer in het verhaal verweven worden. Dat kan de pret echter niet drukken. De wraak van de honden is een aanrader voor de crimeliefhebbers en smaakt naar meer. Gelukkig heeft Hill genoeg ruimte overgelaten voor een vervolg. Laat maar komen!

29 maart 2024 10:52

0