operatie napoleon arnaldus indridason thriller thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Uitgeverij Q
4
Review date 19 november 2017

We spreken het jaar 1945. Twee IJslandse broers turen door een sneeuwstorm naar de hemel boven hen. Daar zien ze een Junkers Ju 55 laag over vliegen. Zo laag, dat deze wel moet crashen. En dat gebeurt ook. De overlevenden bevinden zich in een stalen doodskist, die door de gigantische gletsjer waarop ze neergestort zijn, langzaam opgeslokt wordt. Een overlever besluit een voettocht te ondernemen om hulp te zoeken. Maar of hij ver komt?

Het is 2000. Het broertje van Kristin, Elias, stapt op een sneeuwscooter en berijdt deze over de gletsjer. Hij ontdekt een stel Amerikaanse militairen die het Duitse vliegtuig uit 1945 in het geheim willen bergen. Hij had dit beter niet kunnen zien, want de Amerikanen ontdekken hem. Hij kan nog net zijn zus bellen voordat hij verdwijnt. Kristin onderneemt een zoektocht naar haar broertje en legt een gigantisch complot bloot.

Bij ThrillZone worden we warm van bovenstaande complottheorieën. Geheime wapens, documenten of personen uit lang vervlogen tijden; het zet de fantasie aan het werk en dat is doorgaans een goed teken voor een thriller als deze. Operatie Napoleon van Arnaldur Indridason stamt overigens uit 1999, en is geschreven in de voordagen van de reeks waar Indridason zo bekend mee werd; de serie rond inspecteur Erlendur. Operatie Napoleon staat hier los van.

In zekere zin is Operatie Napoleon voor Indridason-fans een vreemde eend in de bijt. Toch heeft het zeker de vintage trekjes die een echte Indridason heeft. Het boek stipt maatschappijkritische zaken aan. Een voorbeeld hiervan is de decennialange aanwezigheid van de Amerikaanse Defensiemacht op het eiland. Aan de ene kant is de burgerbevolking hier spuugzat van. Aan de andere kant zijn de inkomsten die de GI's met zich meebrengen, van harte welkom. Het is ook wel duidelijk hoe Indridason over de Amerikaanse aanwezigheid denkt. Dit klinkt door in zijn uitwerking van de hoofdpersonages uit het Amerikaanse zoekteam; ze zijn door- en doorslecht en geven niets om een IJslands slachtoffer meer of minder. Ook herkenbaar zijn de geweldige beschrijvingen van het IJslandse natuurgeweld. De sneeuwstormen van Indridason stuiven bijna van de pagina's af de kamer in en de temperatuur voel je bijna zakken bij het lezen van het ijzige klimaat op IJsland.

De spanning in het boek moet komen van de vraag wat nu precies de inhoud was van de Junkers Ju 55. En die vraag blijft tot het einde onbeantwoord. De climax is dan ook waar veel lezers naar zullen smachten én het is een verrassende. Want om wat, of wie, gaat het nu precies? Toch biedt het boek meer. Het is gevuld met achtervolgingen en schietpartijen en er vindt veel puzzelwerk plaats door Kristin in de zoektocht naar de waarheid. Het zou vergeleken kunnen worden met het werk van Clive Cussler, maar daarvoor heeft Indridason toch echt meer inhoud en minder actie in Operatie Napoleon verwerkt.

Deze vroege Indridason is een meer dan aangename thriller, doorspekt met IJslands natuurgeweld en met een meer dan aanwezige maatschappijkritische lading. De stem van Indridason klinkt meer dan door. Hiermee biedt Operatie Napoleon veel leesplezier voor thrillerliefhebbers!

20 april 2024 5:32

0