De omslag afbeelding van het boek Dahl, Arne - Achterland
Auteur(s) Arne Dahl
Uitgeverij(en) De Geus
5
Review date 28 juni 2018

Arne Dahl is het pseudoniem voor de Zweedse thrillerauteur Jan Arnald. Dahl staat bekend om zijn bijna poëtische, gedetailleerde manier van schrijven. Hij werd bekend door de serie rond het A-team, een speciale politie-eenheid die de meest uiteenlopende -zware- misdaad weet aan te pakken. De boeken waren zo'n succes, dat het uiteindelijk in de format van een tv-serie werd gegoten. Vorig jaar verscheen de eerste thriller in de nieuwe serie rondom het politieduo Molly Blom en Sam Berger; Grensgebieden. Het boek werd zo goed ontvangen (lees onze recensie hier) dat het bij ons zelfs genomineerd werd voor een ThrillZone Award. Het boek wist het tot de shortlist te schoppen. Nu is er het met smart verwachte nieuwe deel; Achterland.

In Achterland ontwaakt Sam Berger in een onbekende, witte wereld. Hij heeft geen idee waar hij is en hoe hij hier komt. Naast hem zit Molly Blom. Ze meldt Berger dat ze na Grensgebieden voor de autoriteiten op de vlucht zijn en dat hij na het einde van dat boek in een soort delirium terecht is gekomen. Blom heeft Berger meegenomen naar het noorden van Zweden, waar de barre winter zijn intrede heeft gedaan. Vanuit hun uitvalsbasis, twee stugas (grote Zweedse tenten), wordt hun hulp ingeroepen voor een moordzaak die enkele jaren geleden plaatsvond. Het was een zaak waarbij iemand is veroordeeld, maar de vraag rijst of diegene wel écht de dader was. En nog pregnanter is het feit dat Sam Berger destijds met zijn partner Desiree (Deer) aan de zaak werkte. Berger is dus intrinsiek gemotiveerd om de zaak opnieuw onder de loep te nemen...

Achterland is het tweede deel in de Berger & Blom serie en moet dus opboksen tegen een geweldig succesvol eerste deel. En wat ThrillZone betreft is Dahl zeker geslaagd een kwalitatief uitstekende thriller neer te zetten. Het is een boek waarbij Arne Dahl voortborduurt op de opgebouwde lijn van Grensgebieden; Blom en Berger zijn tot elkaar 'veroordeeld' en moeten een zaak oplossen én uit de handen van de Säpo (geheime dienst) zien te blijven. Het levert spannende taferelen op. Toch moet Arne Dahl het daar niet van hebben. Nee, zijn boeken drijven op gedetailleerde, uitstekende geschreven dialogen en gebeurtenissen en doen daardoor bijna poëtisch aan. En daarin is Dahl in Achterland uitstekend geslaagd, al moet de lezer zijn of haar hoofd er wel steeds bij houden. Het is allemaal zo gedetailleerd, dat zelfs in een bijzin informatie kan staan dat ertoe doet. Even mijmeren over de boodschappen die nog gedaan moeten worden is er dus niet bij. Hard werken is het devies, maar dit harde werken wordt zeker beloond; Achterland is namelijk wederom een geweldige leeservaring.

Achterland wordt behuisd door goed uitgewerkte karakters. De volgers kennen Berger & Blom al, maar ook de 'slechten' mogen er zijn. Alle personages hebben de nodige verdieping in het boek waardoor de lezer zich kan identificeren met hen. In het boek is overigens veel ruimte voor trauma's uit het verleden en de weerslag die ze kunnen hebben op het functioneren in het hedendaagse. Dit geldt voor de dader(s), maar ook voor Berger en Blom zelf. Het geeft een extra menselijk randje aan Achterland mee.

Bovenstaande zorgt er wel voor dat het even duurt voordat Arne Dahl in een hogere versnelling weet te schakelen. Hij zet alle stukken klaar, heeft daar veel tijd voor nodig, maar als het dan eenmaal loopt gaat het snel. Met name de climax is er eentje waar de lezer op het puntje van de stoel zal belanden. Kritiekpuntje is er nog wel; Dahl is her en der qua plotafwikkeling te betrappen op wat slordigheden, maar het zij de Zweed vergeven. Het is ook niet niks om een opvolger na een geweldig eerste boek te schrijven én ruimte over te laten voor een derde deel. Dat dit deel er komt, staat als een paal boven water; de cliffhanger die Dahl openlaat is zo subtiel als Sylvester Stallone in die gelijknamige film. Laat allemaal onverlet dat Achterland een echte 'Arne Dahl' is en dus voor de zichzelf serieus nemende thrillerliefhebber verplichte kost is!

21 april 2024 23:51

0