Alleen barbara de smedt thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Barbara de Smedt
Uitgeverij(en) Hamley Books
3
Review date 23 oktober 2023

Alleen is het thrillerdebuut van de Vlaamse thrillerauteur Barbara De Smedt en stamt uit 2020. In Alleen wordt Julie Meskens centraal geplaatst, een jonge vrouw die na het plotselinge overlijden van haar moeder haar toevlucht zoekt in haar studie dierengeneeskunde.

Na een pijnlijke breuk met haar vriend belandt ze in een aaneenschakeling van kortstondige relaties. Echter, het leven neemt een scherpe wending wanneer ze ontdekt dat ze zwanger is. Op hetzelfde moment worden er mysterieuze gebeurtenissen in haar leven vastgelegd, zoals raadselachtige telefoontjes, vandalisme en beangstigende incidenten. De autoriteiten lijken aanvankelijk weinig aandacht te schenken aan deze gebeurtenissen, totdat Julie op een zomerse dag plotseling verdwijnt uit haar appartement.

De spanning in Alleen bereikt al snel een climax, en als lezer worden we meegesleept in de verontrustende vraag: wie heeft Julie ontvoerd? Is het Tom, de vader van haar kind, of een totale vreemdeling? Julie beseft al snel dat niet alleen haar eigen leven in gevaar is, maar ook dat van haar ongeboren kind. Haar strijd om te ontsnappen, ondanks haar zwangere buik en naderende bevallingsdatum, vormt het hart van het verhaal en laat de lezer intens met haar meeleven.

Wat Alleen werkelijk opmerkelijk maakt, is de meeslepende schrijfstijl van De Smedt. Het verhaal wordt verteld vanuit diverse perspectieven, waarbij de lezer zich vooral inleeft in Julie dankzij het gebruik van de ik-vorm. Elk personage dat een rol speelt in het verhaal is zorgvuldig uitgewerkt, waardoor lezers een sterke band kunnen opbouwen. Sommige personages roepen irritatie op, terwijl anderen medelijden opwekken vanwege de obstakels die zin hun leven hebben moeten overwinnen.

Hoewel sommige gebeurtenissen voorspelbaar zijn, blijven ze boeiend omdat ze gedegen zijn uitgewerkt. Alleen opgedeeld in verschillende delen, elk beginnend met een foto en een bijpassende liedjestekst die naadloos aansluiten bij het betreffende deel van het verhaal. Dit getuigt van de auteurs doordachte aandacht voor details en draagt bij aan de algemene samenhang van het boek.

Een ander aspect van Alleen is het open einde. Het verhaal eindigt niet met een antwoord op alle vragen, maar het laat ruimte voor de verbeelding van de lezer. Dit open einde zet de lezer aan het denken.

Alleen is een veelbelovend debuut, hoewel er nog ruimte is voor verbetering; vooral met betrekking tot de voorspelbaarheid van het plot. Ondanks deze uitdagingen is Alleen een meeslepende ervaring voor de liefhebbers van vlot geschreven thrillers die emoties tot het uiterste drijven. Barbara De Smedt toont zich een veelbelovende nieuwe stem in het thrillergenre.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.