roadtrip naar nergens barbara de smedt roadtrip naar nergens.jpg
Auteur(s) Barbara de Smedt
Uitgeverij(en) Hamley Books
4
Review date 25 oktober 2023

Roadtrip naar nergens is het tweede boek van Barbara De Smedt, auteur van de eerder goed ontvangen debuutthriller Alleen. In Roadtrip naar nergens gaat de lezer mee met het hoofdpersonage, Michelle Decker, die op een cruciaal keerpunt in haar leven staat. Ze laat alles achter zich, stapt in haar oude Volvo en vertrekt zonder duidelijk plan voor ogen te hebben. Haar reis langs de betoverende Portugese kust brengt haar onverwacht in contact met Isa, een Française die met haar dochtertje Frey rondreist. Hun prille vriendschap wordt snel op de proef gesteld wanneer een gruwelijk verminkt lichaam op het strand aanspoelt. Terwijl Michelle op zoek is naar zichzelf, begint de gevaarlijkste rit van haar leven.

De Smedt’s schrijfstijl blijft een sterke troef, net zoals in haar eerdere werk. Ze heeft bewust gekozen voor een hoofdpersonage dat zich op een cruciaal kruispunt in haar leven bevindt, op zoek naar zelfinzicht en een vorm van verwerking om recente gebeurtenissen in haar leven te verwerken. De roadtrip fungeert niet alleen in een fysieke reis, maar ook als een innerlijke ontdekkingsreis voor Michelle, die worstelt met verlies en persoonlijke openbaringen.

Roadtrip naar nergens wordt verteld vanuit het perspectief van Michelle, waardoor lezers zich diep in haar gedachten en emoties kunnen onderdompelen. Een boeiend element dat de lezer voortdurend uitdaagt, zijn de schuingedrukte tekstfragmenten, waarvan de auteur de identiteit lange tijd verborgen houdt. De focus ligt volledig op Michelle en haar reis, evenals haar interacties met Isa en met andere personages die ze onderweg tegenkomt.

De ontwikkeling van Michelle’s karakter is goed uitgewerkt en boeiend beschreven. Haar worsteling met emoties, wantrouwen en groei als personages maken haar toe een geloofwaardige en boeiende hoofdfiguur. Dit draagt bij aan de diepgang van het verhaal en maakt het gemakkelijk voor lezers om zich met haar te identificeren.

Een extra laag van spanning wordt toegevoegd door de complexe relaties en de vraag wie al dan niet te vertrouwen is in de wereld waar Michelle zich bevindt. Dit versterkt de psychologische aspecten van het verhaal en houdt de lezer op het puntje van zijn stoel.

Dan is er nog de epiloog; een goede zet van De Smedt die het verhaal op een bevredigende manier afsluit en ervoor zorgt dat lezers zonder onbeantwoorde vragen achterblijven.

Kortom, Roadtrip naar nergens biedt een heerlijke leeservaring voor liefhebbers van psychologische thrillers. De Smedt’s schrijfstijl en het karakter van Michelle voegen diepgang toe aan het verhaal, terwijl de intrige zich geleidelijk ontvouwt tijdens deze enerverende reis. In een wereld vol onzekerheid, zal Michelle je meenemen op een reis vol spanning en mysterie, en je uiteindelijk achterlaten met een tevreden gevoel van voldoening.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.