De omslag afbeelding van het boek Aebi, Belinda - Het Dorp
Auteur(s) Belinda Aebi
Uitgeverij(en) Hamley Books
4
Review date 14 april 2020

Als Eline een auto-ongeluk krijgt, belandt ze in 'the middle of nowhere'. Wanneer blijkt dat haar telefoon ook geen batterij meer heeft, besluit ze op zoek te gaan naar mensen die haar kunnen helpen. Ze komt na een tijdje terecht in het dorpje Koolbeke. Het is een klein dorp waar iedereen haar vreemd aankijkt en er vreemde dingen gebeuren. Na een overnachting in een herberg bij Sylvia, besluit ze om nog wat langer te blijven om haar opdracht af te maken. Ze doet mee aan een wedstrijd voor beginnende journalisten met als prijs een baan bij de krant. Er blijven vreemde dingen gebeuren en uiteindelijk wordt er een vermoorde jonge vrouw gevonden. Wie is die vrouw? En kan Eline nog in het dorp blijven als ze slachtoffer wordt van een gewelddadige aanval gericht op haar persoonlijk?

De Vlaamse auteur Belinda Aebi heeft al meerdere thrillers op haar naam staan. Ze heeft een tweetal reeksen geschreven met een vrouwelijke personage in de hoofdrol. Met Het Dorp heeft Aebi een standalone geschreven.

Het Dorp is opgedeeld in 4 delen. We krijgen eerst het auto ongeluk van Eline te lezen en daarna hoe ze in het dorp Koolbeke terecht komt. Dat is vooral een spannend deel en Aebi weet de aandacht goed vast te houden. Ze heeft een vlotte schrijfstijl en het verhaal wat ze vertelt is erg aangrijpend. Doordat de lezer meer informatie krijgt dan de hoofdpersoon, is de spanning goed te voelen en ziet de lezer zaken eerder aankomen dan Eline.

Vanaf het tweede deel van Het Dorp neemt het verhaal een andere wending. Het dorp is opgeschrikt door de vondst van een vermoorde jonge vrouw. Je verwacht wat meer informatie te krijgen over die jonge vrouw, maar in plaats daarvan word je echter meegenomen in het leven van Hugo en Lea. Hugo heeft twintig jaar geleden onderzoek gedaan naar de aandoeningen van dorpsgenoten van Koolbeke.

Als blijkt dat Hugo een prominente rol gespeeld heeft in het verloop van de ziekte, komt er een andere spannende verhaallijn in Het Dorp. Ook dit deel leest erg vlot, maar de spanning is wat minder aanwezig dan in het eerste deel. Ook begin je je af te vragen hoe de verhalen in elkaar over moeten lopen. Doordat Belinda Aebi de hoofdpersonages op een duidelijke manier omschrijft, kan je gemakkelijk inleven in de personen en ga je vlot door het verhaal heen.

Ondanks dat er wat voorspelbare kanten aan het verhaal zitten en dat er wel erg veel wendingen zijn, is het verhaal steeds goed te volgen. Belinda Aebi heeft oog voor detail, waardoor je het gevoel hebt dat je zelf ook in Het Dorp leeft. Het mysterieuze verhaal dat Aebi vertelt heeft een enorme aantrekkingskracht. Je vraagt je regelmatig af waarom de dingen gebeuren en wat er achter het verhaal zit.

Het Dorp is een boek met veel geheimen. Je kunt je fantasie goed op de loop laten en meedenken hoe het verhaal verloopt. De verschillende wendingen zijn erg prettig en daardoor loopt het toch steeds anders dan je gedacht had. Het verhaal leest erg vlot. Hier en daar had het wat spannender gekund, maar je aandacht blijft getrokken naar de hoofdpersonen. Een meer dan interessante thriller! Enige minpuntje: als je het boek sluit heb je niet op alle vragen een antwoord gekregen. Dat is jammer maar doet niet af aan de verhaallijn.

25 april 2024 12:56

0

De Vlaamse auteur Belinda Aebi heeft al meerdere thrillers op haar naam staan (lees hier onze recensies). Ze heeft een tweetal reeksen geschreven met een vrouwelijke personage in de hoofdrol. Met Het Dorp heeft Aebi een standalone geschreven.