de ongewenste gast bettie elias thrillzone thriller recensie.jpg
Auteur(s) Bettie Elias
Uitgeverij(en) Houtekiet
4
Review date 21 oktober 2021

De Belgische Bettie Elias is administratief en financieel directeur van een strategisch adviesbureau. Ook heeft ze al een indrukwekkende carrière als jeugdauteur achter de rug: ze debuteerde in 1983 en heeft verschillende prijzen gewonnen. Centraal in haar boeken staan levensechte situaties die aansluiten bij de leefwereld van kinderen. In 2019 verscheen haar eerste thriller voor volwassenen, Het tuinfeest en hiermee won ze meteen de Schaduwprijs. Inmiddels is ze toe aan haar derde thriller, De ongewenste gast.

Anesthesist Alexander heeft het goed voor elkaar: een prachtig huis, een mooie vrouw, twee lieve kinderen en een promotie in het vooruitzicht. Niemand weet dat hij een verschrikkelijk geheim uit het verleden met zich meedraagt...dit verandert als zijn oude jeugdvriend Brent tijdens een samenzijn met vrienden opeens voor de deur staat. Op een geraffineerde manier dringt hij het leven van Alexander binnen en al snel wordt duidelijk dat hij niet zomaar plotseling  weer is opgedoken. Hoe gaat Alexander met deze druk om als oude wonden worden opengereten…?

Het verhaal in De ongewenste gast wordt verteld vanuit het perspectief van Alexander en als lezer voel je daardoor goed hoe hij zich steeds meer in het nauw gedreven voelt. De gebeurtenissen spelen zich af in het heden, maar worden af en toe afgewisseld met het verleden. Hierdoor komen we er langzaam achter wat er zich 28 jaar geleden heeft afgespeeld. De spanning wordt hierdoor langzaam opgebouwd en stukje bij beetje ontrafelt Elias het geheim dat Alexander al die jaren met zich meedraagt.

Als lezer wordt je heen en weer geslingerd tussen sympathie en antipathie voor Alexander. Op het oog komt hij over als een charmante, sympathieke man, maar tegelijkertijd weet je dat hij iets verbergt en dat hij vroeger misschien helemaal niet zo’n lieverdje is geweest. Ook de keuzes die hij in de loop van het verhaal maakt zijn dubieus en roepen niet altijd evenveel begrip op. De les die men leert uit dit boek blijkt is dat je je verleden niet voor eeuwig kunt ontlopen. Vroeg of laat haalt het je in…

Elias bouwt de spanning geleidelijk op en in de eerste helft van het boek zit de vaart er goed in. Halverwege het verhaal boet het boek ietwat aan vaart in en valt Elias soms een beetje in herhaling. Gelukkig maakt het einde alles weer goed: veel vaart en spanning en alle puzzelstukjes vallen op hun plek.

Elias is duidelijk gegroeid als schrijfster en wordt bij ieder boek beter. Met De ongewenste gast heeft ze een hele goede thriller geschreven die het verdient om zowel in België als in Nederland een bestseller te worden.

Denise Wolfs