de viking bjorn andreas bull-hansen recensie thriller thrillzone.jpg
Serie Jomsviking
4
Review date 21 november 2019

Torstein is nog maar een vroege tiener als zijn vader bruut vermoord wordt. De vrijheid is direct voorbij, want Torstein wordt meegenomen als slaaf door de mannen van Olaf Tryggvason. Torstein ontsnapt van zijn slavernij en gaat op zoek naar zijn oudere broer.

Het gebeurt allemaal rond het jaar 993. Zo vlak voordat de eerste 1000 jaar na Christus zijn geweest. Welk jaar het is, is overigens in het boek nog genoeg discussie voor aangezien Torstein als ik-persoon helemaal geen aanhanger is van de 'witte' Christus.

De Viking is het eerste deel in de serie met als naam Jomsviking. De boeken zijn geschreven door Bjørn Andreas Bull-Hansen, zelf moderne Viking. De tijd die wordt beschreven is de tijd van de Vikingen. Het is de tijd die bij velen bekend staat als de tijd van de plunderingen door woeste Noren.

In al dat geweld groeit Torstein op. Zijn kindertijd wordt ruw verstoord door de moord op zijn vader, hij is ineens kind-af. Toch is hij ook nog geen man. In dit eerste deel leren we Torstein in zijn jonge jaren kennen. Worstelend met allerhande gevoelens, waarvan wraak een hele grote is.

Nederland was het eerste land die het aandurfde om de serie van Bull-Hansen te vertalen, iets waar de Noor zeer trots op is. Inmiddels is de serie in meer landen vertaald. In Noorwegen zijn ze al verder in de serie, die daar bekendstaat onder de naam Jomsviking. Het was ook die naam die Bull-Hansen liever had gezien voor zijn boek dan De Viking. In een interview met ons zei hij hierover:

“In Noorwegen heet de serie Jomsviking, maar het is daarnaast ook de titel van het eerste boek in de serie. De titel verwijst naar het hoofdpersonage, Torstein. Hij is een Jomsviking. De Jomsvikingen waren een groep van onafhankelijke Noorse strijders. Ze werkten vaak samen met de Denen, maar niet altijd. Ik denk dat we ze tegenwoordig huurlingen zouden noemen. Ze waren een broederschap van Vikingse strijders en meer dan alleen maar Vikingen. Ze waren professionele strijders.”

Hoofdpersoon is zoals gezegd Torstein. De Viking is een aangrijpend boek. Het weet je te raken, zeker als je fan bent van de tijd van de Vikingen. Hoewel het boek lekker leest, is het niet zo dat je er erg gemakkelijk doorheen gaat. Dit komt ook omdat Bull-Hansen zo ontzettend veel weet. Door zijn jarenlange research en kennis over de Vikingen weet hij een beeld te creëren van hoe het leven toen was. Dit maakt het niet altijd gemakkelijk te lezen, maar brengt je wel in de juiste sfeer.

De spanning wordt in De Viking goed opgebouwd, hoewel de ik-persoon ook een almachtige verteller is. Hij beschrijft namelijk zijn memoires en daarmee geeft hij soms aan dingen anders te hebben gedaan met de kennis van nu. Dit lezen is overigens niet storend. Het geeft het meer een Game of Thrones-achtige sfeer. Er wordt in het boek goed toegewerkt naar een finale klapstuk en die volgt dan ook zeker. Bull-Hansen maakt in de apotheose alle verwachtingen meer dan waar. Wetende dat er in Noorwegen al meer delen zijn uitgegeven kan de liefhebber met smart wachten op meer. Zeker als je de woorden van de auteur zelf mag geloven.

“Er zullen vele boeken komen. Hoeveel? Geen idee. Zoals ik eerder vertelde ben ik bezig in deel vier en ik ben nog maar net begonnen!”
Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

19 april 2024 20:43

0

De spanning wordt in De Viking goed opgebouwd, hoewel de ik-persoon ook een almachtige verteller is. Hij beschrijft namelijk zijn memoires en daarmee geeft hij soms aan dingen anders te hebben gedaan met de kennis van nu. Dit lezen is overigens niet storend. Het geeft het meer een Game of Thrones-achtige sfeer. Er wordt in het boek goed toegewerkt naar een finale klapstuk en die volgt dan ook zeker. Bull-Hansen maakt in de apotheose alle verwachtingen meer dan waar. Wetende dat er in Noorwegen al meer delen zijn uitgegeven kan de liefhebber met smart wachten op meer. Zeker als je de woorden van de auteur zelf mag geloven (volledige interview lees je hier)