Serie Scot Harvath
Auteur(s) Brad Thor
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 16 december 2019
Categories Actie

In actiethrillerland zijn een paar bokito’s die bovenop de apenrots zitten. Natuurlijk is er Nick Stone van Andy McNab, maar daaromtrent is het de laatste tijd wat rustig. Mitch Rapp is de protagonist van wijlen Vince Flynn en wordt vaak de ‘laatste verdedigingslinie van Amerika’ genoemd. Maar dat geldt ook voor Scot Harvath, de geheim agent die in de boeken van Brad Thor wordt opgevoerd. In Nederland draait hij inmiddels alweer een paar jaartjes mee (lees hier alle recensies). De laatste titel is Backlash, in het Nederlands Terugslag.

In het vorige boek, Spymaster, waren er op het eind een aantal bijzonder heftige gebeurtenissen die het leven van Harvath op de kop zette. In Backlash wordt Harvath wakker aan boord van een Russisch transportvliegtuig. Commando’s hebben hem gevangen genomen. Het toestel krijgt echter panne en stort in het onherbergzame gebied rondom Moermansk neer. Veel doden, veel gewonden, maar Harvath heeft het overleefd. Hij weet zichzelf te bevrijden en trekt richting de Finse grens om te ontsnappen aan zijn achtervolgers. Maar of dat lukt…?

Backlash is het negentiende boek met Scot Harvath in de hoofdrol. Harvath werkt voor de particulier geheime dienst Carlton Group. Deze dienst wordt vaak door de CIA gevraagd om de zwaarste missies uit te voeren. Nu zitten de vijanden echter Harvath op de hielen in plaats van andersom. Backlash is een ouderwetse ontsnappingsthriller. De een vindt dit geweldig, de ander wat minder. Hoewel Thor een uitstekende schrijfstijl heeft en de gebeurtenissen elkaar in razendsnel tempo opvolgen, is dit een van de mindere boeken van Brad Thor. Het verhaal is te ‘klein’. Wij hebben liever de Harvath-thrillers waarin de held zelf op jacht moet naar antwoorden of vijanden. Toch is een minder Thor-boek nog steeds een lekkere actiethriller.

De lezer zal zich in Backlash echter wel snel kunnen inleven in het verhaal. De jacht op Harvath door zijn Russische achtervolgers is heftig en ze maken geen uitzonderingen qua genade. Zelfs Russische burgers worden gemarteld om te achterhalen waar Harvath zich ophoudt. Gelukkig is onze held een ex-Navy SEAL die getraind is in oorlogsvoering onder arctische omstandigheden, dus Backlash is een soort survival handboek hoe je moet overleven in Poolgebied. Ook handig!

De verhaallijn is dus redelijk dun, maar Thor’s schrijfstijl en de snelheid maken veel goed. De personages zijn, zoals het dit genre betaamt, zo oppervlakkig als wat. Ook voorgaande boeken hoef je niet gelezen te hebben om te snappen hoe het met Harvath gaat. Da’s wel zo lekker als je een uitstapje wilt proberen in dit genre.

Backlash is een snelle, goed geschreven actiethriller waarin een achtervolging in Poolgebied centraal staat. Ondanks dat het een klein verhaal is, zal de lezer zich wel vermaken. Scot Harvath is een van de toonaangevers in actiethrillerland en in Backlash is te lezen waarom. De held is spitsvondig, weet zich te redden in uitzichtloze situaties en doodt alles wat los en vastzit; op hol geslagen Russische commando's en wolven, niets is hem te gek. Heerlijk.

24 april 2024 20:12

0