De omslag afbeelding van het boek Haig, Brian - Moordenaar van de president
Auteur(s) Brian Haig
4
Review date 26 april 2016
Brian Haig kennen we van Missie Kosovo die ons zeer kon bekoren. Zijn boeken met majoor Sean Drummond in de hoofdrol staan stijf van de rechtzaken, actie, intrige maar toch ook wel een stuk humor. Moordenaar van de president is Haig's vijfde met Sean Drummond in de hoofdrol.

In Moordenaar van de president moet Drummond alles uit de kast halen. Drummond, advocaat in het Amerikaanse leger na een succesvolle loopbaan als elitemilitair, wordt uitgeleend aan de CIA. De stafchef van het Witte Huis is vermoord en het lijkt de moordenaar menens, want hij dreigt nu de president om te brengen. Om zijn woorden kracht bij te zetten, vermoordt de moordenaar nog een aantal mensen. Majoor Sean Drummond moet, zoals gewoonlijk, samen met een partner dit mysterie oplossen voordat de president wordt gedood. Zijn partner is deze keer de knappe FBI agent Jenny Margold. Samen moeten ze binnen twee etmalen de moordenaar zien te pakken, wat weer een extra stukje snelheid in het verhaal brengt. En zoals in de andere boeken met Drummond in de hoofdrol, wordt hij van alle kanten tegengewerkt. De zaak oplossen lijkt onbegonnen werk.

Brian Haig, oud militair en afgestudeerde van de militaire academie West Point, is niet erg bekend bij het grote thrillerpubliek in Nederland. En dat is jammer, want Haig weet wel degelijk een goed verhaal neer te zetten. Dit liet hij al eerder zien in Missie Kosovo, waarvan zelfs de filmrechten zijn verkocht. Ook Moordenaar van de president is weer een onderhoudend verhaal. Er zit genoeg vaart in, maar toch ook de nodige spanning. En wat is Drummond weer heerlijk in vorm met zijn droge humor en een relativeringsvermogen waar je u tegen zegt. Het geeft het boek luchtigheid, wat zeer welkom is. Meer dan eens zaten we hardop lachend te lezen en dat gebeurt ons niet vaak. Haig weet de lezer lang in het ongewisse te houden en als de climax dan openbaar wordt, is die ronduit verrassend. Haig is erin geslaagd een spannend en onderhoudend verhaal neer te zetten, met wat extra randjes zoals de geweldige humor van Drummond. Thrillerbeminnend Nederland, probeer Haig eens, we weten zeker dat dit zal bevallen!

19 mei 2024 1:43

0