leugenaar charlotte link thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Charlotte Link
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 24 februari 2021

De Duitse auteur Charlotte Link sleept een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee. Dat merk je zowel in haar privéleven als ook in de verhalen die ze schrijft. Dat houdt wellicht ook wel direct verband met het grote succes dat haar geschreven producten in Duitsland heeft. Met meer dan 15 miljoen verkochte boeken kun je haar een ware bestsellerauteur noemen. Over de landsgrenzen is ze inmiddels ook ontdekt en vinden haar boeken op eenvoudige wijze de weg naar lezers. Onlangs is in Nederland het eerste deel van een nieuwe serie rond Scotland Yard agente Kate Linville, De leugenaar verschenen.

Brigadier Kate Linville leidt een onopvallend leven in Londen. Ze heeft er geen vrienden, zelfs haar collega’s hebben het opgegeven om, na enkele afgewezen verzoeken voor een sociaal uitje, haar nog mee te vragen. Ze leeft haar leven in stille eenzaamheid en schenkt haar liefde en vertrouwen maar aan een persoon, haar vader. Richard Linville is een gepensioneerd rechercheur en woont in Yorkshire. Als Kate vanuit Yorkshire het bericht ontvangt dat haar vader vermoord in zijn huis is gevonden, laat ze Londen voor wat het is en keert op rasse schreden terug naar Yorkshire.

Ze raakt al snel enigszins teleurgesteld hoe de lokale politie met de zaak omgaat en besluit zelf haar voelhorens eens uit te steken omdat ze er zeker van is dat de zaak meer behelst dan inspecteur Caleb Hale uit naam van de politie haar wil laten geloven.

‘Zal ik je eens iets vertellen? Als stompzinnigheid zou stinken, zou je het bij jou in de buurt niet uithouden’

De plotopbouw start vanuit een underdogpositie die Kate Linville heeft. Al vrij snel komt ze erachter dat de door haar op een voetstuk geplaatste vader niet de eerzame man is die zij altijd heeft gedacht en naar op heeft gekeken. Omdat ze echter geen enkele bevoegdheid heeft in Yorkshire probeert ze eindeloos de politie in die stad te overtuigen dat er heel iets anders aan de hand is.

Vanuit meerdere verhaallijnen vindt de opbouw plaats en al snel wordt duidelijk dat veel, zo niet alle personages gebukt gaan onder een persoonlijk rugzakje, de een wat groter en zwaarder als de ander. Die keuze maakt het verhaal traag maar dat wordt ruim gecompenseerd door de detaillistische informatie over de aard van de persoonlijke problemen en hoe de betrokkenen er mee om gaan. Met veel inlevingsvermogen worden de problemen door de auteur op tafel gelegd zonder de primaire verhaallijn ook maar een moment uit het oog te verliezen.

Link heeft op fantastische wijze haar personages gepositioneerd en een plaats in het verhaal gegeven. Gecombineerd met een overtuigende schrijfstijl waar de emoties zo nu en dan vanaf spatten, is het wel de juiste manier om de karakters echt tot leven te brengen. Dat lukt de auteur op schijnbaar eenvoudige maar uiterst doeltreffende wijze. Het brengt schwung en kleur aan waar een breed georiënteerde thrillerlezer veel plezier aan kan beleven. Het risico voor de volgende boeken is wel dat een overload aan individuele persoonlijke problemen sommige lezers weer doen afschrikken. Enige tip aan de auteur is de dominantie van haar protagonist Kate Linville te laten groeien omdat die in dit kennismakingsverhaal soms wat ondergeschikt lijkt te zijn. Terwijl van een hoofdpersonage wordt verwacht dat het verhaal door hem of haar wordt gedragen.

28 maart 2024 15:39

0
Plaats hieronder je Leesclub recensie, incl. aantal sterren.