De omslag afbeelding van het boek Ryan, Chris - Global strike
Serie Strike Back
Auteur(s) Chris Ryan
4
Review date 9 augustus 2023
Categories Actie

Chris Ryan was, voordat hij zich op het schrijven wierp, jarenlang militair bij de Special Air Service (SAS). Hij diende bijvoorbeeld in de Eerste Golfoorlog waar hij net als Andy McNab onderdeel was van de patrouille Bravo Two Zero. Een missie die uiteindelijk rampzalig afliep voor de Britten. Inmiddels schrijft Ryan al twintig jaar thrillers en hij doet hij niet onverdienstelijk; hij is een van de toonaangevende auteurs in het actiethrillergenre. Global strike is zijn nieuwste telg.

In Global strike is het derde deel in de Strike back serie. In deze serie spelen Engelsman John Porter en Schot John Bald de hoofdrol. Net als in de tv-serie die op RTL7 wordt uitgezonden, zijn deze twee hoofdpersonages van het type ruwe bolster blanke pit. Beiden hebben ooit gediend bij de SAS en worden tegenwoordig door de inlichtingendienst MI6 ingehuurd voor lastige klussen. Zo ook in Global strike, waar ex-spion Charles Street aan lager wal is geraakt. Totdat hij in zijn werk als privérechercheur tegen een groot geheim aanloopt. Een geheim dat de Amerikaanse president de kop kan kosten. En de Russen willen dat geheim in het bezit krijgen, evenals MI6. Dus worden Porter en Bald eropaf gestuurd om Charles Street op te sporen. En dat gaat niet zonder slag of stoot.

Zoals gezegd is Global strike het derde deel in de Strike back serie. Dat insinueert dat de personages van Bald en Porter ontwikkelen gedurende de tijd, maar dat is slechts mondjesmaat. Laten we wel zijn, dat is niet erg; daarvoor lees je een actiethriller als deze niet. Wat wel gaaf is, is dat de lezer die Ryan volgt inmiddels Porter en Bald inmiddels drie keer heeft meegemaakt. En dat schept een soort van band. In Global strike merk je wel steeds meer irritatie tussen de twee. Bald is een echt harde kerel die uit is op de vrouwtjes en geweld. Porter is meer een binnenvetter en weet zijn demonen steeds minder goed binnen te houden. Hij heeft een drankprobleem, is een tijdje van de drank af maar dat gaat niet van harte. Deze trekjes zorgen ervoor dat beide personages wel een menselijk gezicht krijgen al merk je dat Ryan hier niet direct een talent voor heeft. Hij heeft verstand van gevechtssituaties en emoties lijken lastig te zijn; ze zijn er wel, maar vaak repeterend. Dat zou een volgende keer nog beter kunnen.

De acties en het geweldsspectrum zijn meer voldoende aanwezig. Global strike is een boek dat een voorbeeld zou kunnen zijn voor de term ‘actiethriller’ in de Dikke van Dale; veel actie, veel geweld, snel geschreven en met twee personages die tot leven komen op papier. Het is goed merkbaar dat Ryan ‘er geweest is’. Hij beschrijft de gevechten levensecht, de tactische manoeuvres lijken te kloppen én het geweld is behoorlijk expliciet. Ryan spreekt over darmen die geperforeerd zijn, die uit de buik hangen en over hersenweefsel dat tegen het plafond spat. Dat dus.

De plot is redelijk rechttoe-rechtaan maar moet dan ook beschouwd worden als een vehikel voor de actie en het geweld. Bald en Porter worden naar Washington D.C. gestuurd om Charles Street op te sporen, belanden uiteindelijk in Canada en zelfs in Rusland. In dat laatste land wacht Bald en Porter een behoorlijke plottwist die tegelijkertijd verrassend en ook wel een tikkeltje ongeloofwaardig is. Maar wel eentje die sowieso een glimlach op het gezicht tovert, want het is wat over the top en dat past wel bij Chris Ryan.

Chris Ryan laat met Global strike zien waarom hij een toonaangevende auteur in het genre is; veel actie, veel geweld en met twee personages die beklijven. Heerlijk leesvoer!

27 april 2024 5:18

0
Chris Ryan was, voordat hij zich op het schrijven wierp, jarenlang militair bij de Special Air Service (SAS). Hij diende bijvoorbeeld in de Eerste Golfoorlog waar hij net als Andy McNab onderdeel was van de patrouille Bravo Two Zero. Een missie die uiteindelijk rampzalig afliep voor de Britten. Inmiddels schrijft Ryan al twintig jaar thrillers (lees hier onze recensies) en hij doet hij niet onverdienstelijk; hij is een van de toonaangevende auteurs in het actiethrillergenre. Global strike is zijn nieuwste telg.