De omslag afbeelding van het boek Ryan, Chris - Machtsspel
Serie Strike Back
Auteur(s) Chris Ryan
4
Review date 27 maart 2018
Categories Actie

Er is een burgeroorlog uitgebroken in Sierra Leone. Westerlingen vluchten het land uit en rebellen proberen de macht van president Fofana te breken. Het is een totale chaos. John Porter en John Bald worden naar het Afrikaanse land gestuurd om Ronald Soames te zoeken. Deze Soames is een voormalige bevelhebber van de SAS en een bekende van Porter. De Engelsman is spoorloos verdwenen en heeft een spoor van vernieling achtergelaten. Hij had de opdracht om een diamantenveld in Kono te bewaken en het lijkt alsof veel partijen zijn bloed kunnen drinken. In Sierre Leone aangekomen, blijkt er al snel veel meer aan de hand te zijn dan de opdrachtgevers van Bald en Porter hebben gezegd. Alle hens aan dek dus...

Machtsspel is het derde deel in de serie rond John Porter, ook wel de Strike Back serie genoemd. Porter is inmiddels dus een goede bekende van Chris Ryan, de auteur die ooit zelf bij de Special Air Service diende. Inmiddels is Ryan bekend door zijn boeken, maar ook door optredens in tv-series als Hunting Chris Ryan. Porter is een aan lager wal geraakte militair die nog steeds door MI5 wordt ingezet voor de meest bloedige missies. Samen met zijn maatje Bald moet hij deze keer de Afrikaanse storm zien te overleven. En dat is lastig genoeg, want er is in Machtsspel genoeg lood te ontwijken voor de twee.

Machtsspel is een op-en-top actiethriller. Niet teveel geleuter, maar genoeg geknal en taalgebruik waar 'de Bond Tegen Het Vloeken' ook wel wat van vindt. Voer de voor de liefhebbers dus, en die zullen van het boek kunnen genieten. De verhaallijn is lineair en alleen in de climax zit een kleine verrassing. Toch is het aangenaam om te lezen, want Ryan verstaat de kunst van het verwerken van Hollywoodactie in een boek. Het is snel, heftig en soms gruwelijk. Want ook dat is een kenmerk van Chris Ryan; naast snel schrijft hij ook nog eens expliciet. Dat betekent hersenen die uit hoofden worden geknald en martelscènes waarin darmen worden geperforeerd. Voor lezers met een sterk gestel dus. De schrijfstijl is zoals gezegd snel en rechttoe-rechtaan. Liefhebbers van poëzie zullen niet blij worden van:

"De rebel liep Cape Road op en dat was een grote vergissing. De M134 schoot hem in moleculair kleine stukjes."

Dus.

En:

"Hij liep wankelend naar achteren en viel op de grond. Hij schreeuwde het uit van de pijn en sloeg een hand om zijn aan flarden geschoten ballen."

Niet erg hoogstaand, maar voor de willige lezers van het actiethrillergenre genieten geblazen. En dat doet Chris Ryan uitstekend. Met Machtsspel heeft hij een mooie voortzetting gecreëerd van de Strike Back reeks. Niet voor de tere zieltjes!

26 maart 2024 1:38

0

Dus.