De omslag afbeelding van het boek Ryan, Chris - Tegenaanval
Serie Strike Back
Auteur(s) Chris Ryan
3
Review date 29 april 2016
Categories Actie

Chris Ryan is een van die ex-soldaten die schrijver werd, en niet onverdienstelijk. Net als Andy McNab vocht hij in de Golfoorlog en was onderdeel van de missie "Bravo Two Zero". Hij was de enige die wist te ontsnappen en schreef daarover De achtste man. Ryan heeft inmiddels ruim tien titels op zijn naam staan. Tegenaanval is degene die wij als laatste van de Britse thrillerschrijver lazen.

Tegenaanval begint met de missie waarin John Porter, lid van de SAS, een bevrijdingsactie in Libanon uitvoert. De actie verloopt rampzalig: drie collega's komen om en Porter wordt aangekeken op het falen van de missie. Hij wordt ontslagen uit de SAS en raakt vervolgens aan lager wal. Ook privé loopt zijn leven niet zoals hij wilde: hij scheidt van zijn vrouw, wordt alcoholist en leeft 'op het randje'. Perigrine Colinson, die aan dezelfde missie meedeed, verloopt het heel wat beter: Libanon betekent voor zijn carrière een boost: hij wordt onderscheiden voor betoonde moed en is zelfs kolonel geworden. Hij heeft een baantje bij de minister-president van Groot-Brittannië gekregen. Door een speling van het lot komen de twee elkaar na jaren weer tegen. Een Britse journaliste wordt gegijzeld en wel door een oude bekende van Porter en Colinson. Colinson is afgezant van de Britse regering en probeert zo de gijzeling te beëindigen: Porter ziet het als een strohalm om 'er nog wat van te maken' en om wraak te nemen op de jongen die hem de afgrond in leidde. Wie trekt aan het langste eind?

Ryan schrijft zijn actiethrillers elke keer met een andere hoofdpersoon. Ook deze maal, want Porter kennen we nog niet. Wel is hij natuurlijk ex-SAS, want dat zijn ze bij Ryan eigenlijk altijd. Deze keer is de hoofdpersoon een alcoholist die nog wat zin aan zijn leven wil maken door Katie Dartmouth te bevrijden uit de handen van niets ontziende terroristen. Het zorgt voor een vermakelijk verhaal, want de tijd dringt voor beiden. Ryan gebruikt dezelfde ingrediënten als zijn concullega McNab: een hoop actie, tijdsdruk en een aan lager wal geraakte ex-militair.

Tegenaanval is een geslaagde actiethriller, al is de verhaallijn redelijk simpel. Het maakt voor de liefhebbers niet uit: er is genoeg lol te beleven aan Tegenaanval.

27 april 2024 1:54

0