het voorteken christoffer carlsson thriller recensie thrillzone.jpg
4
Review date 5 april 2020

Een criminoloog heeft gedragswetenschap met crimineel gedrag en de maatschappelijke reactie hierop gestudeerd. Hij doet onderzoek naar de oorsprong van misdadigheid waarbij kennis uit fysiologische, psychologische, psychiatrische en culturele wetenschappen wordt gecombineerd. De Zweedse Christoffer Carlsson is naast criminoloog ook een begenadigd auteur. Hij debuteerde in 2013 en ontving inmiddels diverse onderscheidingen voor zijn thrillers. Eind 2019 verscheen in Nederland zijn laatstverschenen thriller Het voorteken.

Vidar Jörgensson is in 1994 een nog jonge politie-assistent als hij bij een moordzaak in Marbäck op de jonge vrouw Lovisa Markström het onderzoeksteam ondersteunt. Het huis waarin ze woont brandt volledig af maar de jonge vrouw is voor de brandstichting vermoord. Haar vriend Edvar Christensson blijft ontkennen maar wordt gearresteerd en veroordeeld. De tijd schrijdt voort maar Vidar heeft grote twijfels of Edvar werkelijk de dader is. De arrestatie van de jeugdige Isak Nyqvist vanwege een diefstal, neefje van de gedetineerde Edvar, is aanleiding voor Vidar om het onderzoek van destijds nog eens onder de loep te nemen…

‘Hij hield het niet meer vast. In plaats daarvan zag hij de man het oprapen en in zijn zak stoppen. Toen kwam er een gemene trap en een ogenblik lang dreunde zijn hoofd, maar daarna was er niets meer behalve een donkere, erg donkere stilte’

De plotopbouw in Het voorteken ontwikkelt zich, zoals verwacht, vanuit de personages. De belangrijkste spelers in het verhaal zijn sterk neergezet en ontwikkelen zich voortdurend. Vidar en Edvar zijn lange tijd bevriend geweest en hij weet zeker dat degene die nu vastzit niet de moordenaar van Lovisa is. Een tiental jaren na de moord wedijveren de twijfel over de veroordeling met zijn irritatie binnen het politiekorps en hij verlaat de politie. Dit weerhoudt hem echter niet om opnieuw onderzoek te gaan doen.

De kennis die de auteur heeft vergaard als criminoloog is duidelijk zichtbaar in de plotopbouw van Het voorteken. Niet door snelle acties maar volledig vanuit het gedrag van zijn personages wordt het verhaal opgebouwd. Omdat dit over flink wat jaren is uitgesmeerd houdt de auteur daar rekening mee door beide protagonisten Vidar en Isak maatschappelijk te laten evolueren. Gedragsverandering en psychologische lading zijn de pijlers waar het verhaal rond deze moordzaak zijn opgebouwd. Snelle acties zijn er niet en dit geldt evenzo voor de nagelbijtende spanning. Het zwaartepunt is te vinden in het gedrag dat zich openbaart in persoonlijke relaties of eigenlijk meer de problemen die dat oplevert. Waarbij de jeugdige Isak een deel van de jeugd van Carlsson weergeeft. Een stukje biografisch schrijfwerk dus.

Samengevat is Het voorteken een spannende roman waarbij het zwaartepunt bij de ontwikkeling van de personages ligt. Wie dat zoekt komt volledig aan zijn trekken, de liefhebber van snelheid en strak opbouwende spanning zal teleurgesteld worden.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

20 april 2024 15:12

0