de derde stem recensie thriller Cilla en Rolf Börjlind.jpg
5
Review date 23 januari 2023

Cilla en Rolf Börjlind zijn gevierde scenarioschrijvers van films en tv-series. Het duo was onder andere verantwoordelijk voor de Martin Beck films. Hun boekdebuut, Springvloed, kreeg van ons ****. Wij concludeerden dat "...de Börjlings een aanwinst zijn voor het thrillergenre: een goed verhaal, beeldende schrijfstijl en een interessant koppel in de hoofdrol..." Dat belooft wat voor deel 2, De Derde Stem. Of niet dan?

Het speurdersduo Tom Stilton en Olivia Rönning is terug. Olivia is na Springvloed met verlof gegaan en vertoeft nu in Mexico. Ze is de politie zat en besluit na de Politieacademie geen agente te worden. Ze wil kunstgeschiedenis gaan studeren, niet wetende dat dit in een nieuwe moordzaak van pas zal komen...Stilton zoekt ondertussen woonruimte en vindt een woonaak. Hij wordt huisgenoot van de mysterieuze Luna.

In De Derde Stem zijn er drie zaken die in eerste instantie los van elkaar staan, maar achteraf alles met elkaar te maken krijgen. Iets wat in Springvloed ook al een succesformule van de Börjlinds bleek. Het gaat om de moord op een voormalige circusartieste in Marseille. Ze was de vlam van Abbas, een vriend van Tom Stilton. Samen trekken ze naar Marseille om de moord te onderzoeken. Tegelijkertijd komt Olivia, die inmiddels haar achternaam heeft veranderd in Olivera (net als haar wijlen biologisch moeder), op het spoor van de twee andere verhaallijnen in De Derde Stem. De eerste is de zelfmoord (althans, zo lijkt het) van Bengt Sahlman. Het is de buurman van de moeder van Olivia. Ze ontfermt zich over zijn totaal overstuurde dochter. Al snel blijkt deze zelfmoord moord te zijn. Maar door wie? De tweede zaak die Olivia op haar pad vindt, is die van een verwaarloosd bejaardentehuis. Ouderen worden daar aan hun lot overgelaten. Alles voor de winst, zo blijkt al snel als een risicokapitaalbedrijf aan het roer van dit bejaardentehuis staat. De directeur van dit bedrijf, Jean Borell, is tot alles in staat, zo blijkt al snel. Op het eerste oog lijken deze drie zaken niets met elkaar te maken hebben, maar de Börjlinds laten ze gaandeweg het boek in elkaar overlopen. Je hoofd erbij houden is het devies. Lukt je dit, dan staat je een geweldige thriller te wachten.

De Derde Stem is een intelligente thriller, die zoals gezegd meerdere verhalen met elkaar verweeft. Het zorgt voor afwisseling, spanning, en een steeds opspelende vraag: whodunnit? En wat hebben die verhalen in hemelsnaam met elkaar van doen? De personages zijn aansprekend, en er wordt qua gedrag op Springvloed voortgeborduurd (wel uitstekend op zichzelf staand te lezen overigens). Je leert ze echt kennen, krijgt sympathie voor ze. De semihoofdrolspelers zoals Abbas en Mette spelen ook een belangrijke rol en geven het boek extra jeu. Eenieder heeft zijn/haar sterke en minder sterke kanten. Het zijn net mensen, zullen we maar zeggen. Wat de Börjlinds overigens slim doen, is ervoor zorgen dat Olivia en Tom net dat ene stapje extra kunnen zetten in hun onderzoek. Bijvoorbeeld een inbraak voor de goede zaak. Dit doen ze door hen als 'particuliere onderzoekers' te laten opereren, dus niet onder de politievlag. Ze kunnen zich daardoor meer veroorloven dan wanneer ze met penning zouden werken. Slim, en leuk voor het verhaal.

Enig kritiekpunt(je) is dat er soms op onbegrijpelijke wijze belangrijke informatie niet met elkaar wordt gedeeld. Zonder in detail te treden: zou deze info wel worden gedeeld met elkaar, dan zou de zaak eerder zijn opgelost. Nu gebeurt dat een aantal keren niet, en dat is waarschijnlijk om de spanning erin te houden. Noodzakelijk kwaad lijkt het. Het is de Börjlinds vergeven, want het stoort geenszins.

De Derde Stem is een spannende thriller met een intelligent verhaal die door zijn aansprekende personages en fijne schrijfstijl een genot is om te lezen. Een thriller van de bovenste plank!

27 maart 2024 13:56

0