koudvuur borjlind thrillzone thriller recensie.png
4
Review date 9 januari 2019

Olivia Rönning en Tom Stilton zijn twee hoofdpersonages die inmiddels de Scandi-thrillerwereld behoorlijk domineren. De protagonisten van scenarioschrijvers en auteurs Cilla en Rolf Börjlind gaan inmiddels vijf boeken mee. Het eerste deel, Springvloed, was zo succesvol dat het vertaald is naar een televisieserie. Inmiddels is Springvloed II ook op de tv te zien en de kenners weten dan dat dit om het boek De derde stem gaat. Het vierde deel, Wiegelied, viel voor ThrillZone iets tegen. Daarom zijn we razend benieuwd naar Koudvuur. Weten de Börjlinds de kwalitatief hoogstaande lijn weer door te zetten?

Tom Stilton zit in Thailand. Samen met vriendin Luna zitten ze in een retraite wanneer ze genieten van rust en regelmaat. Dan wordt Stilton door de iets verderop wonende, verminkte Veronica gevraagd om in de binnenlanden van Thailand op zoek te gaan naar een boot met daarop een onbekende man. Waarom hij de opdracht krijgt, weet Tom niet. Maar hij gaat op zoek en treft iets afschuwelijks aan…

Tegelijkertijd wordt in Stockholm het gezin van een strafpleiter opgeblazen door een autobom. De eerste signalen wijzen op een terreuraanslag, maar Olivia Rönning krijgt de opdracht ook andere mogelijkheden te onderzoeken. Dat doet ze en dat leidt tot een opzienbarende ontdekking…

De grote kracht van het werk van de Börjlinds is de mate waarin zij tot ‘de verbeelding kunnen schrijven’. Alles is haast visueel geschreven en dat blijkt wel voor degene die de tv-serie bekijkt; die ziet het boek gewoon voor zich. Daarnaast is er continu spanning. De auteurs weten de plot zo neer te zetten, dat je als lezer geen idee hebt wat er nu speelt.

De onderwerpen in Koudvuur zijn precair. Waar er eerst naar terrorisme wordt gewezen, gaat het later over de geestelijke gezondheidszorg en ook pedofilie en seksuele intimidatie nemen een belangrijke rol in. Dat maakt het verhaal soms duister, alsof de wereld verdorven is. Feitelijk zijn er twee verhaallijnen die op het oog niets mee te maken hebben, maar waar de auteurs in uitmunten, is het zwaluwstaarten naar één verhaal.

De personages in het boek zijn karakters die al even meegaan. Toch lijken ze in elk boek nog te evolueren. In Koudvuur is ook een prominentere rol voor Olivia’s collega Lisa, die een onaangename historie heeft. Daarnaast heeft Tom Stilton weer last van een zenuwinzinking en dat risico ligt in Koudvuur steeds op de loer; gaat het goed komen met hem?

Het risico is dat, na een reeks van vier, het verhaal wat eentonig wordt. Dat is met Koudvuur niet echt zo. Het is genoeg verfrissend om te kunnen bekoren en dat komt doordat bovenstaande pijlers het verhaal uitstekend ondersteunen.

Uiteindelijk staat als een paal boven water: de boeken van Cilla en Rolf Börjlind zijn het beste wat het genre Scandi-thriller te bieden heeft: stevige en realistische personages, een spannende verhaallijn met actuele thema’s en een duistere sfeer. Lekker!

15 april 2024 16:55

0
Olivia Rönning en Tom Stilton zijn twee hoofdpersonages die inmiddels de Scandi-thrillerwereld behoorlijk domineren. De protagonisten van scenarioschrijvers en auteurs Cilla en Rolf Börjlind gaan inmiddels vijf boeken mee. Het eerste deel, Springvloed, was zo succesvol dat het vertaald is naar een televisieserie. Inmiddels is Springvloed II ook op de tv te zien en de kenners weten dan dat dit om het boek De derde stem gaat. Het vierde deel, Wiegelied, viel voor ThrillZone iets tegen (lees hier onze recensies). Daarom zijn we razend benieuwd naar Koudvuur. Weten de Börjlinds de kwalitatief hoogstaande lijn weer door te zetten?