de krijtman c.j. tudor thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) C.J. Tudor
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
5
Review date 4 juli 2021

De Britse C.J. Tudor stopte op haar zestiende met school, maar desondanks heeft haar leraar Engels altijd tegen haar gezegd dat hij teleurgesteld zou zijn als ze geen premier of bestsellerauteur zou worden. Premier is misschien (nog) niet gelukt, maar bestsellerauteur zeker wel! De vertaalrechten van haar debuut De Krijtman werden binnen een paar weken aan maar liefst 36 landen verkocht. De inspiratie voor De Krijtman kwam van haar dochtertje die een doos stoepkrijt cadeau had gekregen en daarmee krijtmannetjes op de stoep tekende. In Engeland is De Krijtman al een groot succes en nu is ook Nederland aan de beurt!

Hoofdpersoon is Eddie, die we ontmoeten op twaalfjarige leeftijd, op de dag van de kermis en het verschrikkelijke ongeluk. Het was de Krijtman die Eddie en zijn vrienden, Hoppo, Gav en Mickey, op het idee bracht om met krijt geheime boodschappen voor elkaar achter te laten. Dit is allemaal hartstikke spannend en grappig, totdat de tekeningen hen naar het lichaam van een dood meisje in het bos leidden....Dit alles is inmiddels 30 jaar geleden en Eddie denkt het allemaal achter zich te hebben gelaten, totdat hij een envelop ontvangt met daarin een krijtje en een krijtmannetje...

Het is moeilijk te geloven dat dit een debuut is, want het boek is ongelofelijk goed geschreven. Het verhaal beschrijft twee periodes: 1986 en 2016. De overgang tussen deze periodes is vloeiend en natuurlijk. Ze sluiten goed op elkaar aan en de lezer komt stukje bij beetje te weten wat er in 1986 is gebeurd en hoe dit zijn weerslag heeft op de gebeurtenissen in het heden. Uiteindelijk komen de verhaallijnen mooi bij elkaar.

De plot kent vele twists en is een soort achtbaan waarin de lezer wordt meegesleurd. Steeds worden onthullingen gedaan waar je als lezer echt van staat te kijken en die ook niet gezocht of gekunsteld aandoen. Gruwelijke, bloederige scenes worden afgewisseld met humor en ook dit draagt bij aan de uitzonderlijke leeservaring die dit boek is. De karakters worden goed uitgediept en gaan echt leven voor de lezer: vooral Eddie maakt een interessante ontwikkeling door. We leren hem kennen als twaalfjarige puber en zien later hoe hij is geworden als tweeënveertigjarige man. Het is leuk om dat kleine jongetje van vroeger in hem te herkennen. En dan is er nog het fantastische einde, het einde dat zelfs de doorgewinterde thrillerlezer niet zal zien aankomen.

Eén keer in de zoveel tijd is er een boek dat de hype meer dan waarmaakt en De Krijtman is zo'n boek: vijf sterren voor dit geweldige debuut!