De omslag afbeelding van het boek Hartman, Corine - Doodskleed
Auteur(s) Corine Hartman
Uitgeverij(en) Karakter
5
Review date 27 augustus 2015
'Fantastische serie krijgt slot dat het verdient' En toen kwam er een einde aan de serie met Jessica Haider in de hoofdrol. Doodskleed is het vijfde en daarmee laatste deel in de serie rond de agente. Corine Hartman eindigt hiermee de serie die terecht een vergelijking kreeg met de succesvolle serie Dexter. De eerdere titels kregen lovende kritieken en dat alles krijgt nu dus een einde met Doodskleed.

Zoals in alle voorgaande boeken in deze reeks krijgt de lezer ook nu weer even de mogelijkheid herinneringen op te halen aan wat er allemaal is gebeurd. Hartman heeft voorin het boek de vier eerdere delen nog eens kort beschreven en zo weet je weer precies wat er ook allemaal met Jessica Haider aan de hand is. Het zorgt er daardoor ook voor dat je niet per se als lezer alle delen gelezen hoeft te hebben. Al kunnen we het je wel van harte aanbevelen, want dat verdient deze serie absoluut!

In het vorige deel werd Jessica geschorst en moest ze haar dienstwapen inleveren. Actief bij de politie is ze dus niet aan het begin van dit deel. Het zorgt er wel voor dat ze haar werkzaamheden voor Saligia kan uitvoeren. Deze geheime genootschap neemt het recht in eigen hand, daar waar justitie tekort schiet. Voor Jessica komt een soort van droom uit als ze eindelijk de opdracht mag doen waar ze feitelijk voor is gerekruteerd. Ze moet in Mexico op zoek naar een man die er verantwoordelijk voor zou zijn dat er bij de grens van Mexico en Texas vluchtelingen massaal sterven. Ze zouden zijn geïnfecteerd met een virus.

Vol goede moed gaat Jessica de opdracht aan. De reden dat zij de opdracht tot een goed einde zou kunnen brengen heeft er mee te maken dat ze ontzettend lijkt op de voormalig partner van de verdachte. Zelf zal ze wel ontzettend voorzichtig moeten zijn, want er bestaat een vrije grote kans op besmetting. En gezien de dodelijke afloop van het virus tot dusver, staat besmetting gelijk aan de dood.

Wat er zich in Mexico afspeelt zul je zelf moeten lezen, feit is wel dat Jessica terugkeert vanuit Mexico. Als ze eenmaal geland is in Edinburgh wordt ze opgepakt. Het is een breekpunt in het leven van Jessica. In de gevangenis krijgt ze namelijk de tijd om alles wat er in haar rampzalige leven heeft afgespeeld nog eens de revue te laten passeren. Er zijn mensen die voor heel wat minder depressief zijn geworden. Jessica stort in de gevangenis ook in en lijkt de zin in het leven ook totaal kwijt te zijn geraakt.

Corine Hartman heeft de serie een geniaal slot gegeven. Het is een slot dat je mag verwachten van zo'n succesvolle serie. Wederom wordt je als lezer pagina na pagina geboeid. En je leeft meer dan ooit mee met Jessica. Het enige wat je als lezer teleurstelt is het feit dat dit het dan echt was. Na Doodskleed is de serie ten einde. Een briljante serie en het is nu wachten waar Corine Hartman ons mee wil gaan boeien. Met de serie rond Jessica Haider heeft ze de lat voor de toekomst namelijk ontzettend hoog gelegd!

7 mei 2024 5:17

0