De omslag afbeelding van het boek Alger, Cristina - Meisjes zoals wij
Auteur(s) Cristina Alger
Uitgeverij(en) Nieuw Amsterdam
4
Review date 20 maart 2020
De Amerikaanse Cristina Alger studeerde aan Harvard en de New York University School of Law. Daarna werkte ze als bedrijfsjurist en analist bij Goldman Sachs voordat ze schrijfster werd. Haar vader was de bekende investeringsexpert David Alger, die helaas is omgekomen bij de aanslag op de Twin Towers in 2001. In 2012 verscheen haar eerste boek. Sinds een paar weken ligt haar laatste boek, Meisjes zoals wij, in de boekwinkels. Alger woont met haar gezin in New York.

FBI-agente Nell Flynn is al tien jaar niet meer in Suffolk County, de plaats waar ze is opgegroeid, geweest. Nu haar vader, ook een politieagent, bij een ongeluk om het leven is gekomen, is Nell terug. Ze raakt betrokken bij het onderzoek naar de moord op twee jonge vrouwen. Hoe dieper Nell graaft, hoe meer het erop lijkt dat haar vader op de een of andere manier bij de zaak betrokken is. Heeft hij misschien ook iets te maken gehad met de moord op haar moeder toen Nell nog klein was? Nell gaat op zoek naar antwoorden, maar of ze zo blij is met de antwoorden die ze vindt..?

Meisjes zoals wij is geschreven vanuit het perspectief van Nell, dus samen met haar gaat de lezer op onderzoek uit. Nell is een interessant karakter, en zeker niet standaard. Ze is een loner, introvert, laat niet veel over zichzelf los en leeft het liefst vanuit een koffer. Ze is stoer en zelfs een beetje jongensachtig. Gelukkig heeft ze ook een zachtere kant en daar zal de lezer tegen het einde van het boek kennis mee maken. Het zou leuk zijn om Nell in een volgend boek terug te zien, want na Meisjes zoals wij, is de lezer nog lang niet klaar met haar karakter.

Suffolk County is een county in de staat New York en bevat het oosten en het midden van het eiland Long Island. Alger is erin geslaagd de omgeving, het weer en het eilandleven tot leven te laten komen. Ze heeft alles zo omschreven dat de lezer het voor zich ziet. De tegenstelling tussen de arme inheemse indianenbevolking en de luxe van The Hamptons is schrijnend en goed door Alger in beeld gebracht.

De plot dan: die zit heel goed in elkaar! Alger weet de lezer regelmatig op het verkeerde been te zetten en tovert tegen het einde nog een onthulling uit de hoge hoed die behoorlijk onverwacht komt. Er zit actie, vaart, spanning en verdriet in het boek en met 272 pagina’s is het zo uit. Klein minpuntje is dat de gebeurtenissen en actiescenes zich tegen het einde in een razendsnel tempo opvolgen: dit had misschien iets beter gedoseerd kunnen worden en wat meer verspreid kunnen worden over het boek.

Meisjes zoals wij is een hele geslaagde thriller, die de lezer de nodige uurtjes leesplezier zal opleveren. Als Alger zich blijft ontwikkelen zoals ze nu doet, kan ze wel eens een hele grote worden!

17 mei 2024 23:09

0