De omslag afbeelding van het boek Damen, Walter & Hilde Vandermeeren - Rusteloos
Uitgeverij(en) Van Halewyck
4
Review date 17 oktober 2018
Tijdens een interview voor ThrillZone van juli 2018, maakt Hilde Vandermeeren bekend dat in oktober van dit jaar een nieuwe thriller verschijnt waarin ze voor het eerst samenwerkt met strafpleiter Walter Damen. Het boek Rusteloos is de eerste titel van een trilogie. Lees hier het interview. In dit gesprek geeft ze aan dat ze “het een bijzondere en positieve ervaring vond om op deze basis samen te werken”. Ook heeft Walter Damen een aantal passages meegeschreven en “Het is boeiend om vanuit twee verschillende invalshoeken samen een verhaal uit te werken”. Als een auteur, zoals Hilde Vandermeeren, meteen vanaf het debuut succesvol is met de voor prijzen genomineerde boeken, is het nogal een risico om uit een bepaalde comfort zone te komen. Natuurlijk kan dat verfrissend werken en een andere kijk op je werk- en denkwijze geven. Maar het kan er ook voor zorgen dat een vorm van krampachtigheid gaat ontstaan. Van krampachtigheid is geen sprake. Rusteloos is een goed en uitgebalanceerd verhaal geworden, waarbij de verschillende invalshoeken duidelijk naar voren komen en geeft weer aan dat Hilde Vandermeeren een toptalent is.

Kirsten Hartogs is een 28- jarige Vlaamse advocate die in Lissabon voor Fontes & Accociados -een gerenommeerd Portugees advocatenkantoor- werkt. Als de dochter van een Portugese partijvoorzitter wordt vermist, valt al snel de verdenking op Marnick Tanghe. Dat is een Vlaamse projectontwikkelaar die ook werkzaam is in Portugal. Op zoek naar een advocaat die hem kan bijstaan om zijn onschuld te bewijzen, krijgt Kirsten Hartogs deze opdracht. Dit is haar eerste grote zaak en direct een zaak waarmee ze in het middelpunt van de belangstelling staat en daar moet ze duidelijk aan wennen. Miguel Rodrigues is een onderzoeksjournalist, die zijn vraagtekens zet bij de beschuldigingen en gaat op zoek naar het ware verhaal achter de verdwijning. Daarbij maakt hij geen vrienden en wordt hij door zijn eigen hoofdredacteur met allerlei flutopdrachten ver weg gehouden van het onderzoek naar de verdwijning. Beide proberen op hun manier en met de middelen die ze tot hun beschikking hebben om Tanghe vrij te pleiten en om achter de waarheid te komen van deze ontvoering. Dat dit gepaard gaat met enig gevaar en een inbreuk op hun privélevens, is een dure prijs die ze moeten betalen.

Hilde Vandermeeren is, nadat ze in 2007 haar baan in het onderwijs had opgezegd, een zelfstandig auteur geworden die meer dan veertig kinderboeken op haar naam had staan, voordat ze in 2013 haar eerste thriller uitbracht. Als alles duister wordt is direct een schot in de roos en met haar debuut werd ze genomineerd voor de Hercule Poirot prijs en won ze de publieksprijs. Ze heeft inmiddels zes thrillers geschreven en nog met enige regelmaat haalt ze nominaties en goede recensies binnen (lees hier onze recensies).

Wat tekenend is voor de verhalen van Vandermeeren is dat ze de lezer direct bij de haren pakt en het verhaal intrekt. Geen moment heeft de lezer het idee dat ze afstandelijk kan zijn van de hoofdpersonages, met name bij Als alles duister wordt was dat opmerkelijk. Juist dit gegeven is bij Rusteloos net even iets minder. Het is alsof die dichte betrokkenheid van de lezer een fractie minder is dan bij haar vorige verhalen. Dit geeft dat de klik met Kirsten Hartogs net even minder is en dat Vandermeeren harder moet werken om Kirsten prominent het verhaal te laten dragen. Haar personages zijn, zoals gebruikelijk, heel goed neergezet en ze heeft niet veel nodig om haar personages duidelijk en doeltreffend in het verhaal vorm te geven. Geen overbodige tekst als het kort en bondig kan.

De samenwerking met Walter Damen, een 46-jarige advocaat, die al verscheidene boeken op zijn naam heeft staan, heeft niet geleid tot een boek dat vol staat met allerlei zaken met betrekking tot de wetgeving, maar meer over de dagelijkse gang van zaken op een advocatenkantoor, waardoor het nooit een te ingewikkeld verhaal wordt. Het is ook geen boek geworden waar de achtervolgingen elkaar opvolgen, het bloed van de pagina’s spat en de doden opgestapeld kunnen worden. Rusteloos is een verhaal waar de dreiging heerlijk subtiel wordt verpakt, maar wel constant aanwezig is. Damen en Vandermeeren hebben daarmee een aanzet gegeven voor een trilogie die succesvol kan uitpakken. Deze door de uitgever Van Halewyck gestarte samenwerking heeft de eerste test namelijk keurig doorstaan.

In het al eerder gememoreerde interview wordt aan Hilde gevraagd of zij recensies serieus neemt. Zij antwoord “Een recensie in subjectief en de mening van een persoon en moet dus gerelativeerd worden”. Daar heeft ze gelijk in maar als zij thrillers blijft schrijven op het niveau wat we van haar gewend zijn hoeft ze zich ook geen enkele zorgen te maken!

16 mei 2024 21:41

0