De omslag afbeelding van het boek Silva, Daniel - De andere vrouw
Auteur(s) Daniel Silva
Uitgeverij(en) HarperCollins
5
Review date 13 juli 2019
Categories Spionage

Daniel Silva is een nr. 1 New York Times bestsellerauteur die met zijn reeks rondom Israëlische meesterspion Gabriel Allon al meerdere prijzen in de wacht sleepte. Steevast worden zijn boeken goed verkocht, maar in Nederland lijkt Silva nog niet tot het grote publiek door te dringen. En dat is jammer, want voor de liefhebbers van good old spionagewerk is het met Allon steevast genieten geblazen.

In Wenen wil een Russische spion overlopen. Samen met de Britse geheime dienst wil Gabriel Allon de spion in handen krijgen om zo waardevolle informatie te verkrijgen. Helaas mislukt het overlopen; de Rus wordt doodgeschoten en tijdens de achtervolging van de schutter blijkt dat ook hij een Rus was. Hoe kan het dat de Russen wisten dat hun collega naar het Westen wilde overlopen?

Het lijkt het werk te zijn van een mol binnen de Britse geheime dienst. Maar is dat wel echt zo? Allon wordt door zijn collega Graham Seymour gevraagd een onderzoek in te stellen. En al snel blijkt het een complex complot te zijn, eentje die terug reikt naar de Koude Oorlog. Zelfs de naam van Kim Philby, een van de grootste Sovjet mollen in de Engelse MI6, lijkt ermee van doen te hebben...

Daniel Silva draait als spionage-auteur al heel wat jaren mee. Wie onze recensies een beetje bijhoudt, weet dat ThrillZone een groot fan is van zijn werk. En met De andere vrouw laat de Amerikaan wederom zien waarom hij gezien moet worden als de grootste hedendaagse spionage-auteur. Hij weet actualiteit op magistrale wijze te vermengen met fictieve spanning en bindt de lezer daardoor aan zijn boeken.

De andere vrouw is een voortzetting in de reeks met Gabriel Allon, maar kan zoals altijd, ook los gelezen worden. Losjes wordt soms teruggegrepen op eerdere delen maar dat gebeurt geenszins storend. Waar Silva zijn protagonist in eerdere delen nog afstuurde op moslimextremisten, mag hij deze keer (niet voor het eerst, dat dan weer niet...) op de Russen af. Die lijken met hun mol goud in handen te hebben. Allon heeft nog een persoonlijk appeltje te schillen met Ivan en consorten dus hij zet zijn tanden er -tot irritatie van sommige Mossad collega's- tot op het bot in. Met de plot dit Silva zijn lezers voorschotelt, roept hij het oude Koude Oorlog gevoel weer op. Niet alleen door de Russen als tegenstander te kiezen, maar ook door terug te grijpen op historische feiten als het verraad van 'De Vijf van Cambridge' in de jaren '50 en '60. Hierdoor zal de liefhebber van John le Carré ook het hart kunnen ophalen, al schrijft Silva met net een versnellinkje hoger dan zijn Britse collega.

Gabriel Allon is wederom de hoofdpersoon en speelt zijn rol met verve. Hij is de spionnenbaas die het liefst nog steeds op straat opereert. En gelukkig voor de lezer mag hij dat nog steeds doen. Naast Allon is ook het oude team weer present; zijn vrouw Chiara die nog steeds die heerlijke spaghetti a pomodoro maakt; Christopher Keller die als keiharde huurmoordenaar optreedt; en Ari Shamron, de oude brombeer die Allon bijstaat met raad en daad. Met dit gecreeërde spionagekoppel heeft Daniel Silva een geoliede machine in elkaar gezet die de lezer bij de hand neemt en haar/hem door de 450 pagina's loodst.

De andere vrouw is een boek waarin veel gebeurt en waarin veel personages de revue passeren. Maar dat hoort nu eenmaal bij dit genre en bij een complex plot als die Silva heeft neergezet. Is dat storend? Nee, geenszins. Het noopt de lezer enkel tot oplettend lezen, maar daardoor wordt de schoonheid van dit boek alleen meer benadrukt.

Met De andere vrouw laat Daniel Silva nogmaals zien waarom hij dé spionage-auteur van het moment is. Op magistrale wijze zet hij meesterspion Gabriel Allon neer in een spannend en actueel complot, met een snufje Koude Oorlog voor de liefhebber.

28 maart 2024 16:37

0