De omslag afbeelding van het boek Silva, Daniel - Het nieuwe meisje
Auteur(s) Daniel Silva
Uitgeverij(en) HarperCollins
4
Review date 15 januari 2020
Categories Spionage

Wij noemden de Amerikaanse auteur Daniel Silva al eens quasi serieus de John le Carré van de tegenwoordige tijd, maar met elk boek dat Silva schrijft bewijst hij dat dit geen loze woorden zijn (lees hier onze recensies). Waar le Carré vooral hoogtij vierde tijdens de Koude Oorlog, is Silva de spionnenmeester geworden van de tijd waarin het moslimterrorisme de grootste bedreiging is. Maar ook hij ontkomt er niet aan om de grote Russische beer op te voeren als ‘nieuwe’ vijand; Poetin klopt op de deur in onder andere het Midden-Oosten en claimt zijn plek als economische grootmacht in de wereld. Silva weet er wel raad mee in zijn nieuwste spionagethriller: Het nieuwe meisje.

Op een elitaire school in Zwitserland loopt het meisje Reema rond. Niemand kent haar precieze achtergrond, maar dat ze uit een rijke familie komt weten de leraren wel. Slechts weinigen weten dat Reema de dochter is van kroonprins Khalid van Saoedi-Arabië.

Wanneer Reema op een klaarlichte dag wordt ontvoerd, is prins Khalid ten einde raad. Er is net een moord gepleegd op een kritische Saoedische journalist op de Saoedische ambassade in Istanboel en de wereld is over hem heen gevallen. Zo ook de staat Israël, maar Khalid besluit toch een van zijn vijanden te vragen om hulp: Mossad baas Gabriel Allon (‘de wraakengel’). Allon twijfelt maar stemt toch in om mee te helpen zoeken.

Al snel blijkt er veel meer aan de hand dan een simpele ontvoering. Het is de start van een aantal bizarre geopolitieke schaakzetten waarin Allon het middelpunt lijkt. En ook de Grote Beer uit het Oosten lijkt meer dan ontwaakt; De Tsaar, zoals Poetin wordt genoemd door Daniel Silva, mengt zich in de strijd om het Arabische olie…

De Israëlische Gabriel Allon is al jaren de protagonist van Daniel Silva. Allon begon als Mossad-agent, maar is ook een kwalitatief hoogstaande restaurant van oude schilderijen zoals die van Bellini en Titiaan. Allon is inmiddels getrouwd met Chiara en heeft een kind thuis ‘aan Narkiss street, het slechtst bewaarde geheim van Israël’. In Het nieuwe meisje is er relatief weinig ruimte om in te zoomen op zijn privéleven, iets wat in voorgaande spionagethrillers wel het geval was. Daarmee verliest het verhaal iets van de menselijkheid die de boeken van Silva kenmerkt.

In Het nieuwe meisje doet Gabriel Allon waar hij goed in is; als spionnenbaas in de frontlinies meevechten om wereldwijde complotten te verijdelen. Wat klein begint in Het nieuwe meisje, eindigt op het wereldpodium. Oude personages uit voorgaande boeken maken wederom hun rentree, waaronder ook de Amerikaanse ex-CIA agente Sarah Bancroft. Haar kennen we onder andere uit De Moskou regels en het is een tante ‘die haar mannetje wel staat’. Maar ook de schaduwgrootmeester Eli Lavon zien we bijvoorbeeld in het boek terug, al spelen ze allemaal een marginale rol. Het draait vooral om Gabriel Allon en ook wel om prins Khalid en die eerste moet alles uit de kast halen om het schaakspel te winnen. Hij moet vooruitdenken, intriges doorzien en ondertussen zijn eigen vege lijf zien te redden.

De plot is spannend en bizar actueel, iets wat de auteur ook wel bevestigt in zijn nawoord. De moord op de dissidente journalist op de Saoedische ambassade lijkt verrekte veel op de moord op Jamal Khashoggi vorig jaar. En ook de opstelling van Rusland op het wereldtoneel doet ‘vertrouwd’ aan, waarbij zelf een politieke moord met polonium 210 niet uit de weg wordt gegaan. Dat laatste heeft ontzettend veel overeenkomsten met de moord op Alexander Litvinenko in 2006 in Londen. Silva kent zijn geschiedenis en politieke situaties in de wereld en weet dit haarfijn te vertalen in een razend spannende spionagethriller. Dit alles wordt verteld in een mooie schrijfstijl, to-the-point en enorm beeldend. Kleine anekdote; Het nieuwe meisje speelt zich vooral in Europa af en zelfs Nederland wordt bezocht. Er vinden enkele hoofdstukken plaats in Ouddorp (‘de naam zegt het al, een suffe plek’) en Renesse, waarbij ook de Jumbo supermarkt wordt bezocht.

Is er dan geen enkel minpunt? Nou, degenen die alle boeken van Silva hebben gelezen zullen niet snel meer verrast worden. Dit boek doet precies wat we van Silva verwachten, waarmee de nieuwigheid voor vaste fans er misschien wat af is. Maar hee, why change a winning concept?

De liefhebbers van Daniel Silva’s werk weten wel wat ze krijgen, maar we moedigen ook de overige thrillerliefhebbers op om eens een boek van hem te proberen. Het nieuwe meisje is spannend, actueel, en leest als een trein. John le Carré, je hebt er een echte troonopvolger bij.

23 april 2024 0:28

0