De omslag afbeelding van het boek Baldacci, David - Ondergronds
Serie Amos Decker
Auteur(s) David Baldacci
4
Review date 2 juni 2020

David Baldacci is een van ’s werelds bekendste thrillerauteurs. Hij verkocht miljoenen exemplaren van zijn boeken, die in verschillende series spelen. Zo is er de reeks met Robert Puller, die met Reel en Robie, Atlee Pine en ‘de geheugenman’ Amos Decker. Vooral die laatste kan op veel volgers rekenen. De nieuwste heet Ondergronds en wij lazen het boek. Klik voor onze andere recensies in de reeks op 'Serie - Amos Decker' boven deze recensie.

Amos Decker werkt samen met collega Alex Jamison bij de FBI. Sinds hij op het American Football-veld een botsing had en zijn hersenen beschadigd raakten, heeft hij een feilloos geheugen. Hij herinnert zich alles, en heeft een ontzettend scherpe geest; ideale tools voor een politiespeurder, zoals Baldacci zelf in een interview met ons zei.

Decker en Jamison worden door hun baas naar het platteland van North Dakota gestuurd. In het stadje London vindt op massale schaal olie- en gaswinning plaats. Door middel van fracking, een bepaalde manier van gasboring, wordt het vloeibare of gasvormige goud naar boven gepompt. In deze bijzondere wereld wordt het lijk van een vrouw gevonden. Deze Irene Cramer is op bizarre manier aangetroffen; op het lichaam is autopsie uitgevoerd.

Al snel na aankomst merken Decker en Jamison dat London een plek vol ellende is. Niets is wat het lijkt en de misdaad ligt op elke hoek op de loer. De moordzaak is het begin van een bizarre reeks ontwikkelingen. Wat heeft de legerlocatie, dat op steenworp afstand ligt, ermee te maken? En hoe zit het met de religieuze sekte die haar huisvesting naast die legerbasis heeft?

De boeken van Baldacci staan bekend om hun interessante plot en de rol van de federale overheid in duistere zaken. In Ondergronds is dat zeker niet anders en dat maakt Ondergronds tot een typische ‘Baldacci’. Dat bedoelen we overigens positief. Het boek is spannend, snel geschreven en staat bol van de ontwikkelingen. Kortom; de ingrediënten waardoor Baldacci zo groot auteur is geworden.

De plot is interessant. Wat een simpele moordzaak lijkt, ontaardt al snel in een reeks bijzondere ontwikkelingen. Want dicht bij London ligt een radarbasis van het leger. En daar vinden duistere zaakjes plaats. Al snel blijkt dat een onderdeel van de ellende in London te zijn. En dan is er ook nog een religieuze sekte, waar de vermoorde Irene Cramer vandaan komt. Een gesloten bolwerk, waar meer vragen vandaan komen dan antwoorden.

Wij van ThrillZone zijn fan van Amos Decker. En in Ondergronds blijkt al snel weer waarom. De grote, robuuste en sociaal onhandige Decker stelt op het juiste moment de juiste vraag. Daardoor weet hij op bepaalde momenten de broodnodige doorbraak in een zaak te creeëren. Tegelijkertijd is hij in de omgang met mensen niet erg ontwikkeld, wat komt door zijn Football-ongeluk. Al blijkt hij in Ondergronds de ‘weg naar boven’ weer te hebben gevonden. Hij heeft steeds meer interesse in het sociale leven van bijvoorbeeld collega Jamison, die daar van opkijkt. Het levert ongemakkelijke -en daardoor voor de lezer bijzonder leuke- situaties op.

De overheid heeft in Ondergronds weer een prominente rol als bad guy. Als eigenaar van de legerbasis, maar ook als faciliteerder van de frackingbusiness in London. Baldacci zei tegen ThrillZone dat de overheid een ideale ‘slechterik’ is; slimme mensen met een groot netwerk én een plan. Voer voor ellende dus, en in Ondergronds komt dit haarfijn uit de verf. Een leuke snack zit in het feit dat Baldacci halverwege het boek ook personen uit een andere serie laat opdraven. Over een dream team gesproken!

Ondergronds is echt een typische Baldacci-thriller; snel geschreven, met flinke spanning en ontwikkelingen én met een hoofdpersoon waar we niet genoeg van krijgen. Heerlijk!

19 april 2024 17:45

0
David Baldacci is een van ’s werelds bekendste thrillerauteurs. Hij verkocht miljoenen exemplaren van zijn boeken, die in verschillende series spelen. Zo is er de reeks met Robert Puller, die met Reel en Robie, Atlee Pine en ‘de geheugenman’ Amos Decker (lees hier onze recensies). Vooral die laatste kan op veel volgers rekenen. De nieuwste heet Ondergronds en wij lazen het boek.

Decker en Jamison worden door hun baas naar het platteland van North Dakota gestuurd. In het stadje London vindt op massale schaal olie- en gaswinning plaats. Door middel van fracking, een bepaalde manier van gasboring, wordt het vloeibare of gasvormige goud naar boven gepompt. In deze bijzondere wereld wordt het lijk van een vrouw gevonden. Deze Irene Cramer is op bizarre manier aangetroffen; op het licht is autopsie uitgevoerd.