Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
icarus deon meyer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Deon Meyer
Uitgeverij(en) A.W. Bruna
Jaar van uitgave
Thrillzone score
4
Review date 19 juni 2016
Categories Thriller
Deel deze recensie

Deon Meyer is de thrillerauteur die Zuid-Afrika een volwaardige plek heeft gegeven in het thrillergenre. Zijn 13 Uur was zo goed, dat het uitgeroepen werd tot VN Thriller van het jaar in 2013. En ook zijn laatste thriller, Cobra, kon ons enorm bekoren. Dan is het niet gek als we hoge verwachtingen hebben van de nieuwste Meyer, Icarus. Toch?

Bennie Griessel is back! En hoe. Na ruim 600 dagen droog te hebben gestaan, is hij in Icarus weer aan de fles geraakt door een traumatische ervaring. Het beïnvloedt zijn werk- en privéleven zodanig, dat zijn toekomst bij de politie onder druk komt te staan. En dat kunnen hij en zijn kompanen van de Valken (elite-eenheid van de politie) nu net niet gebruiken. Want er wordt een lijk gevonden en al snel blijkt het om de beruchte Ernst Richter te gaan. Richter is beroemd om zijn bedrijf Alibi, die vreemdgangers een alibi verschaft tegen betaling. Daarmee heeft Richter naar verwachting veel vijanden gecreëerd. Niemand binnen de Valken zit op deze zaak te wachten, want...een blanke die vermoord is, betekent politieke problemen. Vaughn Cupido wordt samen met Bennie op de zaak gezet. En al snel blijkt er een beerput opengetrokken te zijn waar de honden geen brood van lusten...

Icarus is de vijfde thriller met Bennie Griessel in de hoofdrol. De melancholische, aan lager wal geraakte politierechercheur heeft al menig hart van thrillerlezers veroverd. Hij was van de fles af, maar inmiddels dus weer aan de drank. En dat is meteen een groot pluspunt van Icarus: het is niet alleen een thriller, maar het beschrijft ook de enorme uitdaging die alcoholisten hebben om van de drank af te komen. Het geeft Griessel in Icarus een zeer menselijk maar ook wel enigszins sneu gezicht.

De verhaallijn in Icarus bestaat eigenlijk uit twee sporen. De ene kant beschrijft de speurtocht van Griessel en kornuiten; de andere is een uiteenzetting van transcripties van gesprekken tussen wijnbaar Francois du Toit en zijn advocate. In eerste instantie lijken deze verhaallijnen niets met elkaar van doen te hebben. Later blijkt dit anders te zijn. Het verhaal is spannend en interessant. Immers, iedereen zou die Ernst Richter wel een lesje willen leren. Wie de moord heeft gepleegd, blijft dus lang onduidelijk. Toch is de plot niet zo verrassend zoals bijvoorbeeld Cobra, Spoor en met name 13 Uur dat waren. Dit is echter geen groot kritiekpunt. De plot is namelijk goed opgezet en wordt behuisd met zeer menselijke karakters. Over Griessel spraken we al, maar bijvoorbeeld ook het slachtoffer Ernst Richter is realistisch neergezet. Hij is iemand met twee, misschien wel drie gezichten. En net als de hoofdpersoon in de Griekse mythologie Icarus, is Richter ten prooi gevallen aan "hoogmoed komt voor de val".

In eerdere thrillers had Meyer nog een laag in zijn thrillers; die van de grote problemen rondom corruptie en criminaliteit in de Zuid-Afrikaanse maatschappij. Ook in Icarus wordt hierop teruggegrepen; de corruptie in de wijnhandel is een van de onderwerpen. Toch zorgt dit niet voor dat extra rauwe randje die Meyer's anders thrillers wel hebben, waar met name de Zuid-Afrikaanse maatschappij onder een vergrootglas werd gelegd.

Al met al is Icarus wederom weer een uitstekende thriller van de Zuid-Afrikaanse Deon Meyer. Het mist het randje van bijvoorbeeld 13 Uur en Cobra, maar is door de realistische personages en het interessante plot toch een goede thriller die het waard is om gelezen te worden.

Afbeelding
geen
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!

Wat vinden lezers...

Super Admin

28 april 2024 21:25

0
Deon Meyer is de thrillerauteur die Zuid-Afrika een volwaardige plek heeft gegeven in het thrillergenre. Zijn 13 Uur was zo goed, dat het uitgeroepen werd tot VN Thriller van het jaar in 2013. En ook zijn laatste thriller, Cobra, kon ons enorm bekoren. Dan is het niet gek als we hoge verwachtingen hebben van de nieuwste Meyer, Icarus. Toch?

Bennie Griessel is back! En hoe. Na ruim 600 dagen droog te hebben gestaan, is hij in Icarus weer aan de fles geraakt door een traumatische ervaring. Het beïnvloedt zijn werk- en privéleven zodanig, dat zijn toekomst bij de politie onder druk komt te staan. En dat kunnen hij en zijn kompanen van de Valken (elite-eenheid van de politie) nu net niet gebruiken. Want er wordt een lijk gevonden en al snel blijkt het om de beruchte Ernst Richter te gaan. Richter is beroemd om zijn bedrijf Alibi, die vreemdgangers een alibi verschaft tegen betaling. Daarmee heeft Richter naar verwachting veel vijanden gecreëerd. Niemand binnen de Valken zit op deze zaak te wachten, want...een blanke die vermoord is, betekent politieke problemen. Vaughn Cupido wordt samen met Bennie op de zaak gezet. En al snel blijkt er een beerput opengetrokken te zijn waar de honden geen brood van lusten...

Icarus is de vijfde thriller met Bennie Griessel in de hoofdrol. De melancholische, aan lager wal geraakte politierechercheur heeft al menig hart van thrillerlezers veroverd. Hij was van de fles af, maar inmiddels dus weer aan de drank. En dat is meteen een groot pluspunt van Icarus: het is niet alleen een thriller, maar het beschrijft ook de enorme uitdaging die alcoholisten hebben om van de drank af te komen. Het geeft Griessel in Icarus een zeer menselijk maar ook wel enigszins sneu gezicht.

De verhaallijn in Icarus bestaat eigenlijk uit twee sporen. De ene kant beschrijft de speurtocht van Griessel en kornuiten; de andere is een uiteenzetting van transcripties van gesprekken tussen wijnbaar Francois du Toit en zijn advocate. In eerste instantie lijken deze verhaallijnen niets met elkaar van doen te hebben. Later blijkt dit anders te zijn. Het verhaal is spannend en interessant. Immers, iedereen zou die Ernst Richter wel een lesje willen leren. Wie de moord heeft gepleegd, blijft dus lang onduidelijk. Toch is de plot niet zo verrassend zoals bijvoorbeeld Cobra, Spoor en met name 13 Uur dat waren. Dit is echter geen groot kritiekpunt. De plot is namelijk goed opgezet en wordt behuisd met zeer menselijke karakters. Over Griessel spraken we al, maar bijvoorbeeld ook het slachtoffer Ernst Richter is realistisch neergezet. Hij is iemand met twee, misschien wel drie gezichten. En net als de hoofdpersoon in de Griekse mythologie Icarus, is Richter ten prooi gevallen aan "hoogmoed komt voor de val".

In eerdere thrillers had Meyer nog een laag in zijn thrillers; die van de grote problemen rondom corruptie en criminaliteit in de Zuid-Afrikaanse maatschappij. Ook in Icarus wordt hierop teruggegrepen; de corruptie in de wijnhandel is een van de onderwerpen. Toch zorgt dit niet voor dat extra rauwe randje die Meyer's anders thrillers wel hebben, waar met name de Zuid-Afrikaanse maatschappij onder een vergrootglas werd gelegd.

Al met al is Icarus wederom weer een uitstekende thriller van de Zuid-Afrikaanse Deon Meyer. Het mist het randje van bijvoorbeeld 13 Uur en Cobra, maar is door de realistische personages en het interessante plot toch een goede thriller die het waard is om gelezen te worden.

Write your review!

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.