cobra deon meyer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Deon Meyer
Uitgeverij(en) A.W Bruna Uitgevers
5
Review date 1 augustus 2014

Deon Meyer is inmiddels in de Nederlandse boekenzaken niet meer weg te denken. Zijn laatste boek Spoor scoorde bij ons erg goed. En hetzelfde geldt voor de VN Thriller van het Jaar 13 Uur. Die kreeg zelfs een plekje in onze Hall of Fame. Nu is onlangs bij A.W. Bruna de nieuwste Meyer verschenen met de intrigerende titel Cobra. Wij doken in de Zuid-Afrikaanse wereld van criminaliteit.

Net als in 13 Uur en 7 Dagen, is de hoofdrol in Cobra weer weggelegd voor kapitein Bennie Griessel. Bennie is van de drank af, maar zit aan de grond. Hij slaapt slecht, en heeft een nieuwe vriendin die ‘teveel van hem vraagt op bepaalde gebieden’. Griessel is werkzaam bij de Valken, een elite-eenheid die moeilijke recherchezaken op hun bureau krijgen. Hij komt ’s ochtends als eerste aan bij een moordzaak in een duur gastenverblijf in Franschhoek. Dit oord ligt te midden van wijngaarden en is een luxe locatie voor de rijken. Hij treft drie doden aan, allen gedood met een pistool van dichtbij. De hulzen hebben een afbeelding van een cobra. Dat is het enige aangrijpingspunt die Griessel in eerste instantie heeft. De Cobra is een vermaarde huurmoordenaar die in Europa menig moord heeft gepleegd. Het lijkt zijn werk te zijn. Maar wie is dan die man in het gastenverblijf die bewaakt moest worden? En waar is hij? Wat moest de moordenaar van hem, en was het er wel een? Griessel kan z’n lol op bij het oplossen van de zaak.

De tweede verhaallijn is die van kruimeldief Tyrone Kleinbooi. Hij is een zakkenroller die op de verkeerde plaats is, en op het verkeerde moment. Wanneer hij de portemonnee van een vrouw ontvreemdt, wordt hij door de bewaking van het winkelcentrum gepakt. Maar al snel wordt Kleinbooi aangevallen, waarbij alle bewakers omkomen. Kleinbooi weet te vluchten, met de achtervolgers in zijn kielzog. Wat willen ze van hem?

Beide verhaallijnen komen op een gegeven moment bij elkaar, en dat zorgt voor een wervelwind aan gebeurtenissen.

Meyer heeft met zijn eerdere werk al bewezen niet vies te zijn van meerdere verhaallijnen in één boek met elkaar te verweven. Ook in Cobra is dit weer kunstig gedaan. Het zorgt voor een grote mate van afwisseling, wat het lezen van Cobra erg aantrekkelijk houdt. Daarnaast is het mysterie rond de Cobra er eentje waarvan je wilt weten wat er nu precies aan de hand is, en wie die Cobra nu eigenlijk is. Bennie Griessel steelt overigens weer de show. De man met de intelligentie van een vos krijgt de zaak voor zijn kiezen, maar ondertussen speelt er voor hem veel meer. Zo is hij van de fles af, al is de verleiding er nog steeds. En zijn relatie met de zangeres Alexa, die we kennen uit 13 Uur, maakt hem alleen maar onzekerder. Kan hij hetgeen bieden wat Alexa wil? Ook op professioneel vlak speelt deze onzekerheid voor Griessel: zijn collega’s vinden hem een drankorgel, en kunnen ze weer op hem bouwen in deze zaak? Het maakt Griessel een zeer menselijke en aansprekende hoofdpersonage. Hij draagt Cobra, al doet Tyrone Kleinbooi ook een flinke duit in het zakje. De zakkenroller weet zijn achtervolgers steeds te slim af te zijn, en de lezer omarmt Kleinbooi op een gegeven moment. Voeg daar het originele taalgebruik bij, (jirre, sjissis, orraait!) en Meyer heeft weer een uitstekende thriller afgeleverd. Cobra is spannend, kent een goed verhaal, wordt gedragen door aansprekende en menselijke personages en is qua schrijfstijl een genot om te lezen. Een regelrechte aanrader!

28 maart 2024 6:21

0