sneeuwrood dirk debeys thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Dirk Debeys
Uitgeverij(en) Pelckmans
3
Review date 7 oktober 2021

De Vlaamse auteur Dirk Debeys is partner bij een reclamebureau. Hij levert met Sneeuwrood zijn debuutthriller af.

Sneeuwrood start met een soort scene uit een misdaadfilm waarin op de eerste pagina’s een afrekening al in de maak is. Even later wordt in de Zwitserse bergen het lichaam gevonden van René Dumont. Sporen in de sneeuw verraden dat hij ten tijde van zijn val niet alleen was. De ervaren rechercheur Ruffieux en zijn jongere collega Hänggi van de Zwitserse politie verrichten nader onderzoek.

Tijdens het onderzoek wordt in hetzelfde dorp Karel Essink op de skipiste doodgeschoten. Essink was met zijn collega’s op  hun jaarlijkse skitrip. Zijn collega’s beweren niets met de moord te maken te hebben

Voor Ruffieux en Hänggi de taak om uit te zoeken of Dumont is vermoord en wie de dader is van de moord op Essink. Is er een link zijn tussen beide gebeurtenissen? En welke rol spelen de collega’s van Essink bij deze gebeurtenissen?  Dan duikt er ook nog een onbekende man op in de omgeving.  Ook hij lijkt een rol in het geheel  te hebben.

Sneeuwrood wordt op de omslag betiteld als een ‘bloedstollend thrillerdebuut’. Dit schept hoge verwachtingen. Voor een deel worden deze verwachtingen ook waargemaakt. Het verhaal geeft een interessant inkijkje in de reclamewereld. Debeys, die zelf werkzaam is in deze sector, weet daardoor een realistische achtergrond neer te zetten. De vele personages in Sneeuwrood zijn echter vrij oppervlakkig beschreven en komen hierdoor niet tot leven. Wanneer deze meer vorm hadden gekregen had het verhaal ook meer diepgang gehad. Hoewel het er veel zijn, was die ruimte er zeker om in ieder geval een aantal personages verder uit te diepen.

Het genoemde begin van het boek is gedurfd. Je lijkt als lezer in een rijdende trein te stappen waarbij je lang het gevoel hebt te missen wat er eerder is gebeurd. Naarmate de thriller vordert krijg je als lezer gelukkig meer inzicht in het verleden van de verschillende personages. Toch mist er een bepaalde klik tussen de lezer en de grote onbekende in het verhaal en daar draagt het flitsende begin niet aan bij.

Het verhaal wordt  beleefd vanuit het oogpunt van beide rechercheurs en de onbekende figuur. Dit wordt afgewisseld met scènes vanuit de verschillende andere personages. Daarmee komt het verhaal goed tot leven en is het aantrekkelijker dan wanneer dit enkel vanuit het gezichtspunt van de rechercheur was verteld. Dat is goed gevonden door Debeys.

Gebeurtenissen volgen elkaar snel op in Sneeuwrood en dat zorgt ervoor dat je als lezer geboeid blijft. Ook heb je daarbij genoeg ruimte om je eigen gedachten over de zaak te laten gaan. Debeys weet de spanning naar de ontknoping goed op te bouwen en deze ligt ook zeker niet direct voor hand. Wel zitten er hier en daar bijzondere toevalligheden in, met daaropvolgende impulsieve acties, waardoor de realiteit op dat soort momenten naar de achtergrond verdwijnt. Dit doet overigens geen verdere afbreuk aan het verhaal.

Al met al is Sneeuwrood een meer dan aardig debuut van Dirk Debeys. Hij laat zien voldoende potentie te hebben voor meer spannende thrillers. Kom maar door!

Chris van der Brug