liefdadigheid donna leon thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Donna Leon
3
Review date 27 augustus 2023

Donna Leon, een bekende Amerikaanse bestsellerauteur, ontvouwt in haar werk vaak een betoverend Venetië en brengt de diepgaande Venetiaanse cultuur tot leven. Haar nieuwste thriller Liefdadigheid is hier geen uitzondering op. Met haar Ierse overgrootouders die naar de Verenigde Staten emigreerden, heeft ze een gevarieerde achtergrond. Na het afronden van haar studie Engelse Literatuur, begaf ze zich naar Rome met een Italiaanse vriendin, waar ze al snel de taal beheerste na slechts een paar weken. Dit avontuur inspireerde haar om de wereld verder te verkennen. Met duizenden brieven uit alle hoeken van de wereld markeerde ze het begin van haar schrijverscarrière.

In 1992 maakte ze haar debuut in de literaire wereld met haar thrillerdebuut Dood van een maestro, waarin ze het iconische personage commissario Guido Brunetti introduceerde. De charismatische Brunetti heeft sindsdien een blijvende indruk achtergelaten en verrassend genoeg blijft hij na 31 boeken nog steeds verfrissend en vertrouwd aanvoelen, zonder dat zijn aanwezigheid gaat vervelen. Dit geldt ook voor haar nieuwste thriller, Liefdadigheid, waarin commissario Brunetti wederom de hoofdrol speelt te midden van het prachtige decor van Venetië. Geïnspireerd door haar vijfentwintig jaar in de stad, haal Leon duidelijk haar inspiratie uit Venetië voor haar verhalen.

In Liefdadigheid wordt commisario Guido Brunetti opnieuw het middelpunt van de aandacht. Ditmaal wordt hij geconfronteerd met een ogenschijnlijk onschuldig verzoek dat een diepgaand onderzoek vereist. Wanneer Elisabetta Foscarini, een vage kennis uit het verleden, onverwacht op het commissariaat verschijnt met een dringen verzoek om hulp, wordt Brunetti geconfronteerd met een zaak die niet zo onschuldig is als het lijkt. Haar schoonzoon, een accountant, vreest voor de veiligheid van zijn gezin vanwege een duistere zaak waarbij hij betrokken is geraakt. Brunetti begint een naar de cliënten van de accountant, en hoewel aanvankelijk niets verdachts aan het licht lijkt te komen, evolueert de zaak snel naar iets veel dieper en duisterder. Wanneer de dochter van Elisabetta plotseling wordt bedreigd op haar werk, word het persoonlijke al snel officieel, en onthult Brunetti de duistere kanten van een eens respectabele Italiaanse instelling.

Hoewel Liefdadigheid zonder twijfel een diepgaand inzicht biedt in het Venetiaanse leven en de complexe personage-interacties, kent het verhaal ook enkele uitdagingen voor de lezer. De gedetailleerde beschrijvingen, hoewel sfeervol, kunnen soms het tempo van het verhaal vertragen en de spanningsopbouw verminderen. Daarnaast ontbreekt het soms aan de intense suspense die je van een thriller zou verwachten. Ondanks de rijke culturele context en de goed uitgewerkte personages, mist het verhaal onverwachte wendingen en schokkende momenten die die lezer op het puntje van hun stoel houden. Dat is vaker gehoorde kritiek over het werk van Leon.

In zijn geheel is Liefdadigheid een boek dat de lezer meeneemt op een reis door de betoverende Venetiaanse wereld, begeleid door het vertrouwde personage van commissario Guido Brunetti. Als je bereid bent om je te laten onderdompelen in een verhaal dat gedetailleerd de Venetiaanse cultuur verkent, dan zal dit boek zeker aan je verwachtingen voldoen. Wees echter voorbereid op de mogelijkheid dat de gedetailleerde beschrijvingen en het ontbreken van intense suspense het tempo enigszins kunnen beïnvloeden.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.