De omslag afbeelding van het boek Alfon, Dov - Unit 8200
Auteur(s) Dov Alfon
4
Review date 24 oktober 2019
Categories Spionage

Spionagethrillers zijn de laatste tijd weer meer in schwung. Naast John le Carré, de Britse grootmeester die inmiddels weer flink aan het schrijven is geslagen, is ook de Amerikaanse auteur Daniel Silva veel in spotlights. En dat is logisch, want Silva heeft met zijn Israëlische meesterspion Gabriel Allon goud in handen. Nu is er een nieuwe spion uit Israël op de boekenmarkt verschenen. In Unit 8200 van auteur en ex-spion Dov Alfon maakt de lezer kennis met Zeev Abadi, baas van de afluisterdienst Unit 8200.

Op het Franse vliegveld Charles le Gaulle verdwijnt de Israëlische burger Meidan spoorloos. Zijn verdwijning zorgt voor opschudding en de Franse politie duikt bovenop de zaak in de persoon van commissaris Legér. Hij krijgt al snel hulp, onuitgenodigd, van een mysterieuze Israëlische agent. Al snel blijkt het om Zeev Abadi te gaan, chef van Unit 8200. Hij ruikt onraad rondom de verdwijning van Meidan en denkt dat er meer aan de hand is. Helemaal als er Chinese moordbrigades in de Franse hoofdstad aan het werk blijken. Abadi werkt op afstand samen met zijn nieuwe rechterhand bij Unit 8200, Oriana Talmor. Deze samenwerking is nog wat ongemakkelijk, maar als er een tweede Israëlische man uit het vliegtuig verdwijnt, komt de plot in een stroomversnelling.

Unit 8200 van auteur Dov Alfon bestormde met het verschijnen direct de hitlijsten in Israël. In Frankrijk, waar Alfon tegenwoordig woont, werd het boek omgetoverd tot tv-serie. Het is goed te zien waarom; ondanks dat het een debuut is én er beginnersfouten in zijn geslopen, is de potentie meer dan zichtbaar.

De plot waaraan Alfon zich waagt, is origineel. Dat geldt tevens voor de setting. Waar tegenwoordig of de Russen of moslimterroristen spionagethrillers bevolken, is dat in Unit 8200 even anders. Dat maakt het boek verfrissend. De Franse hoofdstad leent zich daarnaast uitstekend voor het verhaald. De stad van de liefde is dat nu even niet, maar is de stad van achtervolgingen, zoektochten en aanslagen. De kennis van Alfon over Parijs, die de stad lijkt te kennen als zijn broekzak, zorgt voor een realistische tint.

Zeev Abadi is de hoofdpersoon waarom Unit 8200 draait. Deze mysterieuze, eigenwijze spion is een vondst waar Dov Alfon nog wel even mee toe kan. De lezer leert hem slechts mondjesmaat kennen, maar dat komt niet doordat hij aan de oppervlakte blijft. De auteur hult Abadi in een soort mist waar je moeilijk doorheen komt. Dat geldt ook voor doorpakker Talmor, de rechterhand van Abadi. De weet van aanpakken en staat in Israël haar mannetje.

Bovenstaande ingrediënten zorgen voor een potentieel succesvolle spionagethriller. Toch doet Alfon niet alles goed. Zo moet het verhaal echt op gang komen en kabbelt de plot -met name in het begin- wat sloom door. De lezer moet echt volhouden om tot over de helft aan zijn of haar trekken te komen. Naast de plot in Parijs speelt er ook nog het en ander in Israël. Met name dat subplot zorgt voor verwarring, want het wordt bemenst door een veelvoud aan personages in verschillende diensten waardoor het overzicht dreigt te verdwijnen. Hier is te zien dat Alfon zijn kennis van spionagediensten graag wil gebruiken, maar dat kennis niet altijd macht is.

Dov Alfon heeft met Unit 8200 een spionagethriller geschreven die er zeker mag zijn. Hij is een auteur met potentie, mits hij zijn beginnersfouten weet te omzeilen in een volgende thriller.

20 april 2024 1:39

0