De omslag afbeelding van het boek Winkels, Edwin - La Vuelta
Auteur(s) Edwin Winkels
Uitgeverij(en) Brandt
5
Review date 30 september 2019
Categories Sport
Edwin Winkels, een Nederlandse journalist die al jaren in Spanje woont, is wielerliefhebber. De oplettende lezer zal weten dat de Utrechtenaar regelmatig bij De Avondetappe aanschuift tijdens de Tour. Hij schrijft daarnaast voor bladen als De Muur en Wielerrevue. Hij besloot zijn liefde voor de Vuelta in boekvorm te gieten. Het resultaat: La Vuelta.

Iedereen kent de Tour de France wel. Volgens velen de mooiste wielerwedstrijd van het jaar, maar de echte liefhebber zal gniffelend opmerken dat we nog twee krakers van tochten kennen. En die zijn wellicht nóg mooier dan de Ronde van Frankrijk. We hebben het natuurlijk over de Giro (Ronde van Italië) die in mei en juni wordt verreden én de Vuelta, de Ronde van Spanje die in augustus en september plaatsvindt.

In La Vuelta van Edwin Winkels zijn meer dan twintig hoofdstukken opgenomen over de meest tragische, tot de verbeelding sprekende of heroïsche verhalen van de Vuelta. Winkels heeft de vrijheid genomen het vanaf de jaren dertig op te pakken en te eindigen met een hoofdstuk over Miguel Indurain. Centraal in de hoofdstukken staan vermaarde renners, maar wat vooral interessant is, is hoe Winkels de tijdgeest erbij neemt en uitleg geeft hoe het de Vuelta in die periode verging. Zo leren we over de invloed van het dictatoriale regime van Franco op de deelnemerslijst van de Vuelta, maar ook de eeuwige strijd van Baskenland voor onafhankelijkheid. En dat werd een aantal jaren nog aardig spannend; van kraaienpoten in gevaarlijke bochten tot bomontploffingen onder het asfalt waar het peloton een uurtje later overheen zou moeten; er zit zóveel meer in de Vuelta dan in eerste instantie gedacht dat La Vuelta in een zucht uit is. Dat mensen vaak wat denigrerend naar de Vuelta kijken blijkt tijdens het lezen van dit boek al gauw op onwaarheden te berusten.

Alle verhalen zijn op zichzelf staand en daardoor kun je een hoofdstuk lezen, het boek wegleggen en weer ‘opstappen’ wanneer het je belieft. Tussen deze hoofstukken heeft Winkels korte passages opgenomen over de meest vermaarde klimmetjes van de Vuelta, inclusief hoogtemeters en stijgingspercentage. Je krijgt er al pijn van in de kuiten als je het leest. De hoofdstukken zijn verrijkt met afbeeldingen. De schrijfstijl van Winkels is heerlijk losjes en het nodigt uit om door te lezen. De research die de journalist voor het boek heeft moeten doen, is een groot compliment waard. De weetjes vliegen je om de oren en over alles is nagedacht en bij onzekerheid, uitgeplozen. Zo leer je dat Miguel Indurain, vijfvoudig winnaar van de Tour, nooit de Vuelta wist te winnen. En dat de Nederlanders ontzettend succesvol zijn geweest in de Vuelta maar dat de rijst die werd geserveerd, meerdere slachtoffers kostte. Twee hoofdstukken spraken zeer tot de verbeelding. Zo deed Tom Simpson, die op de flanken van de Ventoux overleed aan een hartstilstand, meerdere malen mee aan de Vuelta. En hij won daar zijn laatste etappe, maar volgens de overlevering is hij tijdens de Vuelta ook al eens afgevoerd naar het ziekenhuis. Tevens een imposant en indrukwekkend verhaal is die over José Maria Jimenez, die eind jaren negentig hoogtij vierde tijdens de Vuelta. Tot een depressie hem greep en niet meer losliet. De titel van het betreffende hoofdstuk: De klimmer die nooit meer uit het diepste dal kwam.

La Vuelta is een bijzonder geslaagd en diepgaand naslagwerk over de Ronde van Spanje. Het is zo interessant, dat we voorspellen dat zelfs niet-wielerliefhebbers het boek graag zouden lezen. Edwin Winkels die we kennen als een uitstekende journalist, heeft zichzelf met La Vuelta overtroffen.

3 mei 2024 6:38

0