het donker emma haughton thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Emma Haughton
4
Review date 17 november 2021

Nadat de Engelse Emma Haughton een halfslachtige poging had gedaan tot backpacken door Europa en na een korte carrière als au-pair in Parijs besloot ze om Engels te gaan studeren aan de universiteit van Oxford. Ze ging aan het werk als journalist en heeft verschillende artikelen geschreven voor het reiskatern van The Times. Ze heeft drie young adult boeken geschreven die erg goed ontvangen zijn. Het donker is haar eerste thriller voor volwassenen.

Omdat haar voorganger plotseling is overleden reist spoedeisendehulparts Kate North naar Antarctica om daar een jaar als arts op een VN onderzoeksstation te werken. Ze hoopt hiermee een traumatische gebeurtenis uit haar recente verleden te vergeten en een nieuwe start te maken. Het leven op de meeste onherbergzame plek ter wereld valt Kate vies tegen: de dagen zijn donker, de temperaturen extreem laag en Kate begint het vermoeden te krijgen dat de dood van haar voorganger wel eens helemaal geen ongeluk geweest kan zijn. Hoe meer Kate gaat rondneuzen, hoe gevaarlijker de situatie wordt…

Het donker kent een beperkt aantal personages, waarvan Kate uiteraard de belangrijkste is. We leren haar vrij goed kennen, ook doordat het verhaal vanuit haar perspectief wordt verteld. De lezer weet dat Kate in haar recente verleden iets vreselijks heeft meegemaakt en Haughton refereert er regelmatig aan maar pas op zo’n driekwart van het boek komen we te weten wat er is gebeurd. Verder wordt Kate naarmate het boek vordert steeds dapperder en sterker, zowel als mens als in haar functie als arts.

De overige personages worden in het begin van Het donker geïntroduceerd en dan is het wel even opletten geblazen wie precies wie is en wat hun rol in het onderzoekstation is. Deze personages blijven een tikkeltje mysterieus en moeilijk te doorgronden en dat komt de spanning ten goede. Iedereen zou een potentiële verdachte kunnen zijn en Haughton zet de lezer regelmatig op het verkeerde been.

De setting van dit boek is fantastisch: Haughton is er perfect in geslaagd om de duisternis en de kou van Antarctica te beschrijven. Haar schrijfstijl is filmisch en de omgeving komt tot leven. Er gaat een constante dreiging van de duisternis uit en de passages in het boek waarin Kate het station verlaat zullen met het hart in de keel gelezen worden. Het boek begint redelijk kalm maar de schrijfster voert de spanning steeds meer op en de ontknoping is een knaller. Zelfs een heel klein vleugje romantiek ontbreekt niet.

Met de donkere dagen in zicht is dit het perfecte boek om lekker warm onder een dekentje te verslinden. Emma Haughton heeft met Het donker een fantastische thriller afgeleverd!

Denise Wolfs