De omslag afbeelding van het boek 250.000 kilometer op de pedalen
Auteur(s) Eric Schuijt
Uitgeverij(en) Eigen beheer
4
Review date 27 maart 2020
Categories Sport
Eric Schuijt is de eigenaar van de winkel De Vakantiefietser. Het is een zaak waar je een vakantiefiets kunt kopen, maar ook cursussen en dergelijke kunt volgen over hoe je een fietsvakantie moet organiseren. Schuijt reed volgens eigen zeggen vanaf zijn prille jeugd al 250.000 fietskilometers en reisde naar en door menig land. Hoog tijd om zijn ervaringen aan het papier toe te vertrouwen: 250.000 kilometer op de pedalen is het resultaat.

Schuijt tekent zijn meest enerverende ervaringen op in 40 hoofdstukken. Zo reisde hij door Myanmar en kwam er daar achter hoe koppig hij eigenlijk is. Of door Afrika, waar zowel rebellen als potentieel dodelijke insecten op de loer liggen; tijdens een tocht rijden zijn vriendin en hij door zwermen horzels. Uiteindelijk blijken het beruchte tsee tsee vliegen te zijn die hen doodziek hadden kunnen maken. Oeps…

Elk hoofdstuk kent zijn eigen thema en bestemming. Schuijt laat, met liefde voor het fietsen, zien hoe goed wij het eigenlijk hebben als westerlingen. Maar ook hoe daar misbruik van wordt gemaakt in landen als India. Beeldend vertelt de fietser zijn ervaringen en doet dat met laagdrempelig taalgebruik. Het lezen verloopt daardoor op aangename wijze, waardoor je het boekje zo uit hebt. We zeggen expres boekje, want hoewel het formaat fors is, telt 250.000 kilometer op de pedalen net aan 100 pagina’s.

Voor de fietsers onder ons zijn veel dingen herkenbaar. De pech onderweg – al is het op een rondje door Friesland toch anders als je voor een tweede keer lek rijdt -, maar ook de risico’s. Schuijt beschrijft bijvoorbeeld de vervelende zwerfhonden die hem achtervolgen tijdens ritten door Portugal. Herkenbaar, al zijn het in Nederland over het algemeen huishonden die niet zijn aangelijnd. De fietsliefhebbers onder ons zullen regelmatig herkennend glimlachen als ze een passage lezen.

Al met al is 250.000 kilometer op de pedalen een aangenaam boekje om te lezen. Het zijn interessante reiservaringen en ook de spiegel die Schuijt ons voorhoudt is herkenbaar. En voor degenen die ooit van plan zijn om een fietsreis te doen: lees dit boek vooral even, want er staan voldoende do’s en don’ts in.

19 april 2024 14:01

0