alias het laatste uur eva burgers thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Alias
Auteur(s) Eva Burgers
Uitgeverij(en) Pepper Books
4
Review date 3 januari 2022

Eva Burgers werkte zelf jarenlang als rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. Het dagelijks recherchewerk werd een inspiratiebron voor haar spannende boeken. In 2011 schreef Eva de Spotlight-trilogie over de vriendschap tussen zes jongeren die gaan studeren aan de Academie voor Uitvoerende kunsten. 2014 was het jaar waarin haar eerste jeugdthriller uitkwam. Naast het schrijven van boeken is Burgers ook bedenker van televisieformats. Voor RTL4 verzon zij Kroongetuige, een misdaadspel (een mix van reality en drama) waarin tien kandidaten een moord in Zweden moesten oplossen.

Het laatste uur is het eerste deel van een spannende serie rondom het rechercheteam Alias. Julia Roemer is rechercheur in dit speciale team, wat zich bezighoudt met zaken als drugstransporten, zware bedreigingen en moord.

In dit eerste deel wordt een jonge vrouw dood gevonden in de Paleistuin in Den Haag. Het team van Alias wordt ingezet om de moord op de studente op te lossen. Al snel gaan de verdenkingen uit naar een onlangs ontsnapte tbs’er. Maar gaat het niet te gemakkelijk? Julia heeft haar twijfels en duikt dieper het onderzoek in. Hierbij gaat ze ook wel eens buiten haar bazen om, om zo sneller antwoorden boven tafel te krijgen. Terwijl Julia zich vastbijt in de zaak, komt ook haar privé-leven onder druk te staan.

Het laatste uur is een goed verhaal. Je volgt Julia op de voet in het politieonderzoek. Hierbij merk je dat schrijfster Burgers zelf de nodige ervaring heeft als rechercheur. De gebeurtenissen zijn geloofwaardig en realistisch. De personages zijn bovendien goed uitgedacht, maar bieden ook nog voldoende ruimte om in volgende delen verder uit te diepen.

Alias is een sterk team met personages waar een sterke serie omheen kan worden opgebouwd. In dit eerste deel leert de lezer met name het hoofdpersonage Julia goed kennen. Zij is een koppige vrouw met een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Als ze zich ergens in vastbijt, laat ze niet los voor de onderste steen boven is.

Burgers heeft een prettige schrijfstijl, die zeer boeiend is. Daardoor ga je op in het verhaal en is wegleggen eigenlijk geen optie.

Een minpuntje van dit boek? We willen meer…! Het boekt telt ‘slechts’ 187 pagina’s en heeft bovendien een behoorlijk regelafstand. Dit maakt dat je wel heel vlot door het boek heengaat. Ook krijgt de lezer aan het einde van het verhaal een enorme cliffhanger voor de kiezen. Je blijft daardoor zitten met behoorlijk wat vragen. En dan is het wachten op het volgende deel. Gelukkig geeft Burgers al wel een klein voorproefje. Dit smaakt zeker naar meer, want Het laatste uur lees je in één ruk uit. Deze nieuwe serie Alias is heerlijk leesvoer voor de liefhebber van spannende boeken!

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.