Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
sonderho fedor de groot thriller recensie thrillzone.jpg
Serie N.v.t.
Auteur(s) Fedor de Groot
Uitgeverij(en) Godijn Publishing
Jaar van uitgave
Thrillzone score
4
Review date 16 november 2021
Categories Nederlandstalig
Deel deze recensie

Sønderho slaat terug op de naam van een dorpje dat wordt gezien als het mooiste plaatsje van Denemarken en is tevens de titel van deze ijzingwekkend scandi-thriller. Fedor de Groot maakt met Sønderho zijn thrillerdebuut, waarmee een langgekoesterde wens van hem in vervulling gaat. Met Sønderho hoopt De Groot een thriller te schrijven in de geest van wijlen Clive Cussler. De boeken van Cussler hebben vaak onderwateravonturen als thema. Dát hoef je weliswaar niet te verwachten, maar je wordt tijdens het lezen van Sønderho – net als in de Clive Cussler boeken – door een fascinerend plot geleid met avontuur en mysterie als ruggengraat.

In het boek volgen we Monika Hedegaard, rechercheur bij de politie van Kopenhagen. Ze ontvangt een brief met daarin de opdracht om een code op te lossen. Volgens de schrijver van de brief zal ze de eerste aanwijzing in Kopenhangen kunnen vinden. Even later wordt er in de Deense hoofdstad een vermoorde vrouw aangetroffen. Het verontrustende is dat Monika exact op het slachtoffer lijkt. Wanneer Monika vervolgens een onverklaarbare DNA-match heeft met het slachtoffer wordt ze van de zaak gehaald. De moord in Kopenhagen blijkt slechts het topje van de ijsberg te zijn. Samen met haar zus Isabel en onderzoeksjournalist Owen Cuperus gaat Monika op zoek naar antwoorden. In hun zoektocht stuiten ze op een persoonsverwisselingsprogramma uit de Tweede Wereldoorlog.

Fedor de Groot is een nieuwe naam in de thrillerwereld en duidt zijn eigen schrijfstijl als ‘vlot en filmisch’. Hier is dan ook geen woord van gelogen. Elke scène uit zijn boek is messcherp en je ziet de gebeurtenissen ontvouwen net alsof ze voor je ogen gebeuren. Fedor de Groot gebruikt geen onnodig moeilijke taal en maakt passages niet langer dan noodzakelijk.

In korte hoofdstukken word je als lezer meegenomen in verschillende verhaallijnen, maar op zo’n manier dat hij de focus weet te houden op het algemene plot. Zo lees je over de moeilijke jeugd van Monika Hedegaard in haar geboorteplaats Sønderho, maar wordt ook de historie van het eerder genoemde persoonsverwisselingsprogramma ruimschoots belicht. Vooral die passages zijn mysterieus en roepen vragen op die de schrijver later in zijn boek keurig beantwoord, waarmee De Groot het verhaal mooi rond maakt.

Soms is het boek echter met zoveel vaart geschreven dat bepaalde spannende scènes erg abrupt ten einde komen, waardoor je tijdens het lezen wel eens denkt: was dit het al? Een paar kleine tijdvertragingen hadden misschien niet misstaan voor net wat extra spanning. Maar Fedor de Groot brengt de passages zoals ze gaan. In het echte leven of in films zijn spannende momenten vaak ook in een oogwenk voorbij. Hier heeft De Groot waarschijnlijk dan ook bewust voor gekozen en deze keuzes dragen bij aan een prettige, vlotte leeservaring.

De zoektocht naar de ware toedracht van de moord in Kopenhagen en de link die dit heeft met Monika, Isabel en het persoonsverwisselingsprogramma uit de Tweede Wereldoorlog, wordt voor de lezer al vrij snel duidelijk, evenals de ware identiteit van de dader. Dit terwijl Monika en Isabel juist lijken vast te lopen in hun speurtocht en hun onderzoek gedurende het boek regelmatig op een lager pitje zetten. Monika en Isabel nemen naarmate het verhaal vordert regelmatig een zijspoor, alvorens ze terugkomen op de kernvraag en de antwoorden vinden die ze al heel het verhaal lang zoeken. Dit is het moment dat Fedor de Groot ijzersterk terugkomt met een scala aan flitsende en meeslepende scènes. Fedor de Groot bewijst dat het begrip ‘op het puntje van je stoel zitten’ ook voor een boek kan gelden.

De Groot durft het aan om als Nederlandse auteur een volwaardige Scandinavische thriller te schrijven. Sønderho is niet je standaard Scandi-thriller met maatschappijkritiek en/of een aanzienlijk aantal passages over de dagelijkse problemen waar de hoofdpersonages tegenaan lopen, zoals je in dit genre vaak terugziet. Maar de research die aan dit boek ten grondslag ligt is onmiskenbaar, de passages zijn bloedstollend spannend en de filmisch geschreven scènes maken dit boek tot een feestje om te lezen. Dat Sønderho het thrillerdebuut is van De Groot is even verassend als de gebeurtenissen in het boek zelf. Het kan dan ook bijna niet anders dat we nog veel gaan horen van deze kersverse thrillerauteur. 

Afbeelding
Jelle van der Kruijs.jpeg
Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.