allemaal hoeren franziska weissenbacher thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Letterrijn
4
Review date 23 juni 2022

Allemaal hoeren is de thrillerroman van Franziska Weissenbacher, met in de hoofdrol de rechercheurs Laura Mandemaker en Hans Dijkman. Die zullen de kenners nog herinneren uit Graf 521. Op 2 juli 2022 zal dit boek worden gepresenteerd. Over de auteur: in het dagelijkse leven is Weissenbacher allround medewerkster in een frietzaak/automatiek en in haar vrije tijd schrijft ze dus misdaadverhalen.

Een ontspannen dag in de tuin komt plots tot een einde als de beide rechercheurs naar een plaats delict moeten. Een jonge vrouw is vermoord in een nabijgelegen natuurgebied. Zij zal niet de enige blijken, al snel volgen er meer. Op zoek dus naar de factor die de slachtoffers bindt, dit wordt echter bemoeilijkt door het lekken van informatie en belangenverstrengeling. Kortom de spanning loopt op zowel prive als in  het boek.

Allemaal hoeren begint met een de scene dat er een jonge vrouw gevonden is in Het Bossche broek, een natuurgebied aan de rand van Den Bosch. Daarmee is meteen de toon gezet want het verhaal krijgt hierdoor, naast een setting, ook een vliegende start.  De rechercheurs Mandemaker en Dijkman worden op de zaak gezet en al gauw worden zij geconfronteerd met een volgend lijk. Niet de laatste blijkt al gauw. Als er dan ook nog een aanslag op de plebaan van de St. Jan gepleegd wordt, een persoonlijke vriend van de rechercheurs, zijn de rapen gaar. Wat volgt is een enerverende zoektocht naar de dader.

Het plot zit zo in elkaar dat je als lezer iedere keer denkt dat je het doorhebt, maar dan word je steeds weer gedwongen om een nieuw pad te kiezen. Het verhaal is daarmee geschreven als het centrum van Den Bosch, vol met  steegjes die je in kunt slaan om nieuwe dingen te ontdekken.

Naast dat het een spannend verhaal is met verschillende plottwists, is het ook een rondreis door de oude stad Den Bosch, herkenbaar voor Bosschenaren en interessant voor niet-Bosschenaren. Het is een beetje te vergelijken met de verhalen van Jo Claes die zich afspelen in Leuven. Weissenbacher beschrijft de stad met realisme, maar laat ook merken van de stad te houden.

Tijdens de zoektocht naar de dader word je ook meegenomen in het persoonlijk leven van de beide rechercheurs. Dit komt doordat er allerlei lijntjes lopen die zijdelings of soms direct te maken hebben met de personen die ze tegenkomen in hun speurtocht.  Laura is veel gepassioneerder dan Hans, zij wil nog wel eens ontploffen, terwijl Hans meer de bedachtzame van de twee is.  Daarmee vullen ze elkaar perfect aan.

Samenvattend kun je zeggen dat Allemaal hoeren een boek is met een titel die de zaak op scherp zet. Het is een verrassende whodunnit, die heel goed in elkaar zit en waar je als lezer heel veel plezier aan kunt beleven.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.