De omslag afbeelding van het boek van Apeldoorn, Freek - Onderuit
Uitgeverij(en) Elikser
3
Review date 28 februari 2018
Categories Roman
Onderuit is het tweede boek van Freek van Apeldoorn (1946). Het boek verhaalt over Jessie, een vrouw met een verleden. Ze is kunstenares en zal op sommigen overkomen als een lanterfanter. Vroeger mishandelde haar moeder Jessie, waardoor ze een getroebleerde relatie heeft met haar broer Peter.

Tijdens een vakantie in Frankrijk overlijdt haar kamerbaas Bernard. Jessie was erbij. Het lijkt op een noodlottig ongeval, maar niets is minder waar. Eenmaal thuis is Jessie alleen in het appartement van Bernard. Daar maakt ze kennis met de zwager van Bernard. Deze Johan is een man met wie ze al snel een klik voelt. Samen brengen ze een paar nachten door, maar dan moet Johan weer terug naar zijn vrouw. Jessie besluit van de erfenis van haar vader een woning te kopen in Noord-Groningen. Omdat ze toch de kost moet verdienen begint een klusservice. Hier maakt ze kennis met een, net als haar, eenzame vrouw. Het zet, net als de daaropvolgende wereldreis naar India, haar leven op de kop...

Onderuit is volgens de kaft een 'roman'. Het is dan ook niet echt een spannend boek, maar van Apeldoorn weet de lezer toch aan zich te binden. Dit komt doordat hij gaandeweg het verhaal Jessie een echt gezicht weet te geven. Jessie lijkt op het eerste gezicht een normale vrouw, maar is ze dat wel? Van Apeldoorn laat zien dat een verleden zijn weerslag heeft op de karaktertrekken van een persoon. Hij laat de lezer langzaam de wereld van Jessie binnentrekken, waardoor haar twijfel die van de lezer wordt. Dat dit realistisch overkomt, is logisch. Freek van Apeldoorn studeerde zelf psychologie en was jarenlang werkzaam in de wereld van psychotherapeutische hulpverlening.

Wat opvalt is dat de auteur voor zo'n compact boek, relatief veel verschillende locaties in het boek verwerkt heeft. Van Frankrijk naar Amsterdam naar Amstelveen naar Noord-Groningen en door naar India. Dat lijkt veel. Dat had minder gekund en had het verhaal wellicht iets steviger en zelfverzekerder gemaakt. Het lijkt alsof de auteur zich genoodzaakt voelde om voor de afwisseling te kiezen voor meerdere plekken. Minder is meer in boeken als deze.

Verwacht geen spektakel of op-het-puntje-van-je-stoel-spanning; Onderuit is een aardige psychologische roman die laat zien hoe een mens gevormd wordt door het verleden en daar jaren later nog last van kan hebben.

4 mei 2024 2:47

0