De omslag afbeelding van het boek Cooper, Glenn - Boek der wachters
Auteur(s) Glenn Cooper
Uitgeverij(en) A.W Bruna Uitgevers
4
Review date 11 september 2014
Glenn Cooper is een Amerikaanse schrijver die doorbrak met zijn Boek der Doden en Boek der Zielen. Geen van deze boeken las ik, totdat ik Boek der Wachters ontving. De cover laaT een brandend Londen zien, een soort apocalyptisch einde van de wereld. Niet direct iets waar ik warm van werd. Werd ik dat wel van het verhaal?

We leven in het jaar 2026. Het leven lijkt nog op dat van nu, maar dat komt verandering in. Will Piper, de hoofdpersoon, heeft in de voorgaande delen van de trilogie de wereld verteld dat op 9 februari 2027 zij vergaat. Hoe, of wat, dat is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat in de boeken die door monniken zijn geschreven en waarin de namen van alle bewoners van deze aardkloot staan (inclusief geboorte- en sterfdata) de lijst ophoudt bij 9 februari 2027. Anders gezegd: de laatste geboortes maar ook sterfdata eindigen op 9 februari 2027. Anders gezegd: het is het einde der tijden. Tenminste, dat denkt iedereen. Die boeken liggen opgeslagen in Area 51 in Nevada in wat de Bibliotheek wordt genoemd. In deze bizarre en aflopende wereld leeft Will Piper nu, en hij geniet van zijn pensioentje. Totdat iemand die op dezelfde wijze mensen doodt als iemand die in de vorige delen de Doemsdag moordenaar heette, toeslaat. Deze persoon vermoordt echter alleen Chinese mensen. Piper moet weer aan de slag om het mysterie opnieuw op te lossen. Tegelijkertijd lezen we in het verhaal hoe deze namen kalkende monniken in het verleden aan het werk gingen, en hoe hun voortbestaan is gewaarborgd. Er is in dat geschiedkundige gedeelte ook een rol weggelegd voor uitvinder Benjamin Franklin.

Het Boek der Wachters is uitstekend stand alone te lezen. In het begin wordt duidelijk en met vaart uitgelegd wat er in de vorige delen heeft gespeeld. Het boek heeft een zeer interessant gegeven in zich: het eind der tijden is in zicht, maar hoe dat gebeurt en waarom is niet duidelijk. En is het wel echt het eind der tijden? Cooper heeft een boek geschreven dat in volle vaart leest. Voor je het weet sla je de laatste pagina om. En wat je dan hebt gelezen? Een boek met vele facetten: een blik in de toekomst, een geschiedkundig deel waarin de historie rond de Bibliotheek vorm wordt gegeven maar zelfs ook dikke actie. Vooral richting het einde vliegen de kogels je bij tijd en wijlen om de oren. Van alle markten thuis, dit boek.

Toch zijn er ook mindere punten over Boek der Wachters te noemen. Zo doet deze veelzijdigheid ook vermoeden dat Cooper van alles wilde vermengen en dat komt soms wat rommelig over. En dan is er aan het eind een bijna-oorlog die mij niet heel realistisch overkomt. Om voor een paar boeken een wereldoorlog op poten te zetten; volgens mij zijn ons wereldleiders slimmer en de Chinezen een stuk minder eendimensionaal als Cooper ons wil doen geloven. Ook jammer dat op ongeveer de helft van het boek, al duidelijk wordt waarom precies de datum 9 februari 2027 zo belangrijk is geworden (meer verklap ik niet). Dat zorgde er direct voor dat een stukje van mijn interesse in hoe het boek zou eindigen, verdween. Wel weer leuk: het eind biedt ruimte voor een vervolg.

Boek der Wachters is een boek met vele facetten, die leest als een sneltrein en de lezer ondanks wat minpuntjes zeker weet te vermaken.

25 april 2024 8:38

0