De omslag afbeelding van het boek Meade, Glenn - Nachtvlucht
Auteur(s) Glenn Meade
Uitgeverij(en) Kok
5
Review date 27 augustus 2017
Alvorens de Ierse auteur Glenn Maede zich fulltime op het schrijven richtte was hij vlieginstructeur bij de Ierse luchtvaartmaatschappij Aer Lingus. Ook schreef en regisseerde hij meerdere toneelstukken voor het Strand Theatre in Dublin. Inmiddels zijn er van zijn hand negen thrillers in Nederland verschenen en ligt ook de tiende al weer enkele weken in de boekwinkel. Zijn verhalen neigen naar actiethrillers maar wel met sterke persoonlijke emoties waarbij vaak waargebeurde feiten door hem als basis worden gebruikt. Zo ook in Nachtvlucht.

Kath Kelly treurt al acht jaar om het verlies van haar man Jack Hayes en haar beide kinderen Amy en Sean. Tijdens een vlucht is hun vliegtuig in een storm terecht gekomen en in een onherbergzaam gebied neergestort. Het wrak is nooit gevonden en Kath heeft voor het verwerken van het rouwproces drie lege graven laten inrichten. Acht jaar later verongelukt weer een vliegtuigje en op de plaats waar de vliegtuigmotor wordt gevonden treffen reddingswerkers wrakstukken van een eerder verongelukt vliegtuig aan. Het blijken de resten van het vliegtuig te zijn waarin de gezinsleden van Kath zaten maar hun stoffelijke overschotten worden niet gevonden. Deze informatie bevestigt het vermoeden dat bij Kath al langere tijd sluimerde dat Jack, Amy en Sean nog in leven zijn. De FBI, CID (Criminal Investigative Division) beginnen een uitgebreid onderzoek….

Nachtvlucht is een spannend verhaal waarin een radeloze Kath Kelly zich vastgrijpt aan ieder suggestief signaal dat haar man en beide kinderen nog in leven zijn. Ze heeft met weinig succes getracht haar leven weer bij elkaar te rapen en een nieuwe relatie te beginnen maar die is na een tijdje gestrand zodat ze al enige tijd weer alleen in het leven staat. Haar beste vriendin Courtney Adams werkt bij de CID en gesteund door haar, probeert ze meer informatie te krijgen. Op de achtergrond speelt de herinnering mee aan een aan PTSS lijdende Jack, opgelopen tijdens zijn verblijf als militair in Irak. Haar broer Kyle en zelfs haar vader zijn daar ook niet onbeschadigd van teruggekeerd. Het wordt een verschrikkelijke periode voor haar waarin een wanhopige strijd constant wisselen tussen hoop en wanhoop.

Meade heeft Nachtvlucht alle emoties meegegeven die je in een vergelijkbare situatie maar kunt bedenken. Het vormt zich tot een emotionele rollercoaster waarin Kath terecht komt als er steeds meer signalen binnendruppelen dat haar vermoeden niet op lucht is gebaseerd. Maar ook het immense verdriet waarin ze bijna ten gronde gaat door het verlies van haar gezin wordt haarscherp in beeld gebracht. Om het verlossende antwoord te krijgen moet er wel een geheim op tafel komen en daar zijn genoeg belanghebbenden bij betrokken die dat liever niet hebben. En er ook niet voor terugdeinzen om iedere bedreiging de kop in te drukken, met zachte hand of anders met geweld of moord. Het zit er allemaal in en op de juiste momenten zwenkt de focus van het verhaal de juiste richting op. Meade weet de spanning nog succesvol op te voeren door ieder hoofdstuk met een cliffhanger te eindigen en pas enkele hoofdstukken verder daar de draad weer van op te pakken. De menselijke emoties worden verder op de proef gesteld door een flinterdun lijntje dat de grens tussen liefde en haat moet markeren maar door de intensiteit van zowel het ene als het andere als een stofpluisje verdwijnt.

Regelmatige lezers van de verhalen van Meade zullen na het lezen van Nachtvlucht weinig moeite hebben om dit verhaal als een van de beste ooit door hem geschreven te kwalificeren. Het heeft alles in zich om zowel het mannelijke als het vrouwelijke lezerspubliek een flink aantal uren (462 pagina’s) maximaal leesplezier te verschaffen. Goed bedacht, realistisch geschreven en heel graag gelezen!

27 april 2024 19:40

0