Serie Orphan X
Auteur(s) Gregg Hurwitz
4
Review date 27 april 2019
Categories Actie

Evan Smoak, ook wel bekend als Orphan X, ziet zich gesteld voor de grootste uitdaging in zijn leven. Zijn doel: hij wil president Jonathan Bennett doden. Waarom? Omdat Bennett de geheim agenten die ooit zwaar en goed werken voor de Verenigde Staten deden, dood wil hebben. Deze groep, beter bekend als de Orphans, waren ooit de laatste verdedigingslinie van Amerika maar zijn nu afgeserveerd. En een voor een vinden ze de dood, door de opdracht die de president gaf. In 1997 voerde X een geheime opdracht uit waarin een minister van een ver land werd gedood. En die missie heeft iets te maken met de president. Maar waarom?

De president weet ondertussen dat X achter hem aan zit en stuurt de eerste Orphan ooit, A genaamd, naar Smoak. En dat belooft een gevecht van leven op dood te worden. Ondertussen draait Smoak ook nog steeds door in zijn ‘andere baan’: hij is de Nowhere Man, een telefoonnummer die men kan bellen als iemand ten einde raad is. En dat is Trevor Gaines, want zijn familie is uitgemoord door een drugskartel. En Smoak moet voor hem aan de bak…

Gregg Hurwitz schreef ooit comics en wierp zich later op tv-scripts en actiethrillers. In Nederland kennen we hem vooral als auteur van de Orphan X-serie, die inmiddels met De president bij deel vier is aanbeland (lees hier onze recensies). En Hurwitz laat met het boek wederom zien waarom hij uniek is in de groeiende wereld van de actiethriller. Zijn thrillers zijn intelligent geschreven en kennen een actieheld die een zeer menselijke kant heeft. De intelligentie komt terug in de manier waarop bepaalde gebeurtenissen in het boek, later op een manier terugkomen waarvan de lezer zijn wenkbrauwen zal doen fronsen. Het is spitsvondig en natuurlijk weet je dat X het altijd zal overleven, maar soms is het oog van de naald wel heel klein.

Evan Smoak, alias Orphan X, is een actieheld die in gevecht is met zijn verleden. Zowel letterlijk als figuurlijk. De missie in 1997 achtervolgt hem nog steeds en zorgt ervoor dat X zijn huid duur moet verkopen. Figuurlijk gezien wil Smoak breken met zijn verleden en is hij heimelijk verliefd op zijn buurvrouw Mia, een alleenstaande met een leuk zoontje. Smoak wil een leven met hen opbouwen, maar doordat hij vaak niet weet hoe hij met intimiteit moet omgaan, is een en ander soms zo onhandig, dat de lezer haast medelijden krijgt. Dat doet Hurwitz enorm goed en anders dan ‘concurrenten’ in het genre; zijn actieheld is natuurlijk stoer, maar ook zeer menselijk. En hij krijgt van de auteur alle ruimte om daar de weg in te zoeken. Het geeft een waardevolle extra laag mee aan De president.

Natuurlijk moet de actie in een boek als deze niet ontbreken. En het geknal, de snelheid en achtervolgingen zijn meer dan genoeg aanwezig. Smoak moet alles uit de kast trekken om te overleven. Hierdoor zal de lezer de 500 pagina’s die het boek telt, in recordtempo verorberen. En hij of zij zal achterblijven met een knagend gevoel: wanneer krijgen we eindelijk nog meer van Orphan X te lezen…?

Gregg Hurwitz laat met De president zien dat hij een uniek talent is in de wereld van de actiethriller. Zijn spitsvondigheid die zich vertaalt in een slim plot en de menselijkheid van Orphan X, maken deze reeks onderscheidend in een almaar uitdijend genre.

13 april 2024 11:39

0